Alla inlägg under februari 2012

Av Carita Hansson - 26 februari 2012 21:15

Tidigt i lördagsmorgon åkte jag och Heia till Sätila för utställning. Eftersom det var i ett ridhus så var jag ute i god tid så att hon kunde lukta av sig lite. Men hon tycktes inte bry sig om hästlukten, duktig tjej! Ridhuset var lite för litet för alla hundar, men skällande hundar och trånga utrymmen var inget problem för Heia. Det var 9 aussies anmälda, varav 8 valpar och 1 vuxen. Jag började med att ställa underbara Miro som är en aussiehane och trodde att vi skulle vara den enda valphanen. Men det visade sig att valpklassen var mellan hela 4-12 månader så Miro fick möta Eikes import Dastan på 10 månader. Miro fick finfin kritik och tog utställningen med glädje, Dastan tog dock det längsta strået och blev bästa valp-hane. När det var dags för Heias klass så var det 2 äldre på 10-12 månader och sedan syskonen Heia, Glassa och Alice som är snart 5 månader. Heias kritik:


4,5 m tik, vackert feminint huvud, korrekta ögonform och färg, bra underkäke, vällagd skuldra, bra rygg och kors, fin underlinje, breda och fina lår, utmärkta tassar, rör sig utmärkt och trevligt temperament. BIR VALP


När det var dags för att bli placerad så ställde hon Heia längst fram, helt oväntat från min sida och det slutade med att Heia blev bästa tik. Hon vann alltså före Eikes fina import Deja. Klart att Eike blev glad ändå över att Heia vann, det är ett bevis på att hennes uppfödning har lyckats, så det blev en liten vinst för hennes del med. Sedan var det dags för BIR och BIM och jag mötte Dastan som jag tycker är otroligt fin! Men Heia överraskade nog inte bara mig utan hela publiken och blev dagens vackraste aussievalp och Dastan blev BIM. Så det blev en lyckad debut för lilla Heia, är en stolt matte! I gruppfinalen så var det en ny domare och vi blev tyvärr oplacerade, men va gör det.

      Glassa! Fjärde bästa tik

      Heia! BIR

      Deja! Näst bästa tik

      Dastan! BIM


Lördagskvällen spenderades hos Sandra där syskonen Heia och Glassa fick leka av sig rejält där jag även sov över, tack Sandra för allt, du är en pärla!

  Glassa är så himla söt, hon är lite större än Heia, det skiljer ca 2 kg mellan dem.

På söndagen efter åkte jag och Sandra med kullsyskonen till Göteborg Hundarena för en så kallad träff med några Dragonorare. Det blev inte alls någon träff då bara jag och Sandra dök upp. Däremot kom Tezze med Tyler och Pernilla med Heias pappa Harry och Nemo. Jag har bara sett deras hundar på bilder så det var kul att de kom dit och fyllde hallen med lite liv och rörelse. Med Heia tränade jag:

*Passivitet

*fotposition

*apport med metall sittande

*springa i agilitytunnel

*spinga till target

*Ligg (fick ett bra tips av tezze, tack!)

Efteråt tog vi en promenad med hundarna i skogen där de fick leka av sig. Heia tyckte att det var kul med stora och grova grabbar att leka med. Harry var verkligen fin och trevlig, nu blev jag stolt över att just han är far till min Heia, en underbar känsla. Tack alla ni som gjorde dagen lyckad trots allt!!! Hoppas vi ses igen!!

 

Stolt. Ja, det är jag. Är så himla stolt över min lilla Heia, min ängel!

Av Carita Hansson - 23 februari 2012 15:20

Äntligen har delar av snön försvunnit och jag kan låta hundarna spåra lite. Sist jag spårade var nog första/andra veckan i januari. Idag fick Heia 2 spår. Det första ca 60 meter med 1 vinkel medvind och det andra ca 80 meter med 2 vinklar medvind. Hon blir helt galen när det är dags att spåra och springer fram, när jag håller i henne så blir hon frustrerad. Så jag måste lugna ner henne! Tror jag bara ska köra BSL spår nu ett tag så att hon inte kan springa fram. Det som händer när hon springer är att hon missar vinklarna och måste springa tillbaka. Bessen fick lite längre spår med 1 vinkel, han är dålig på att ta vinklar nämligen.

        

Snart är det dags att byta klubb och har ännu inte bestämt vilken klubb jag ska tävla för. Det står mellan Kalmar bk och Nybro bk och eftersom jag är nyinflyttad så känner jag ingen här som kan tipsa mig om vilken klubb jag bör  välja. Jag vet att Kalmar BK utbildar ekipage till patrullhundar, tanken är att Heia ska bli en patrullhund tillsammans med Joel (han är med i hemvärnet), om hon har det som krävs förstås. Sedan är Anna med Miro (aussiepojke på 5 månader) även medlemmar i Kalmar. Men eftersom jag bor i Nybro så ligger Nybro BK mer lättillgänglig och jag kan åka dit utan att det tar 25 minuter. Jag vill helst vara i samma klubb där fler har aussie eller som satsar på sin hundträning, det vore kul.


Förra helgen köpte jag en golvskrapa/trimskrapa i gummi som jag letat efter. Joel tycker alltid att jag köper för mycket ”onödiga” hundtillbehör men när jag kom hem i måndags så hade han testat den och till sin förvåning var han riktigt nöjd med investeringen! Så jag kan rekommendera er att köpa en sådan, den tar med sig allt hundhår på golvet eller mattor utan att det flyger runt eller att det fastnar på borden. Man slipper ta fram dammsugaren varje dag och är enkel att använda. På mattor är den dubbelt så bra som en dammsugare, jag är supernöjd!


   Vi dammsugar varje dag, men just nu fäller hundarna och då är golv/matt-skraparen otroligt effektiv! Mycket bättre än dammsugaren!

 


Helgens aktiviteter är utställningsdebut med Heia på lördag i Sätila. Det är i ett ridhus vilket gör att jag kommer att vara där i god tid eftersom jag vet att Heia kommer att ha sin nos fastklistrad i marken. På söndagen är vi i Göteborg Hundarena och hittar på lite bus med Dragonora-gänget!

 



Av Carita Hansson - 21 februari 2012 14:10

Här kommer en liten film från Heias träning från helgen:


Igår fick Heia träna passivitet i bilen medans jag tränade med Bessen. Det tog ganska lång tid innan hon slöt med sitt skällande och då gick jag tillbaka och gav henne godis med en lugnande röst. Hon skäller inte för att det fanns andra hundar i närheten utan mest för att jag går iväg och trodligtvis för att hon inte får vara med. När jag släppte ut henne från bilen sprang hon direkt till den platsen där jag och Bessen tränade och sökte igenom området med hopp om att det kanske skulle finnas en godisbit kvar. Hundarna fanns inget intresse om :)

Här kommer en liten film på Bessens träning där jag är nöjd med Rutan och läggandet. Filmen avslutas med en liten freestylefilm där jag helt ostrukturerat gjorde lite konster med honom.
 
  

Av Carita Hansson - 19 februari 2012 18:17

Hela helgen har jag och Heia varit på Gotland. Det blev en helg full med träning tillsammans med Sofie och hennes border collie Zolo. Medans de tränade momenten i lydnadsklass 1 så tränade vi följande:


*gå in till fotposition från olika vinklar

*Fotgående med korta steg

*Uppbunden passivitets träning med hundstörning

*Passivitetsträning på båt, terminal och i bil

*Miljötränat

*Apportträning

*platsliggning med hakan i golvet

*Inkallning med och utan störning


FILM KOMMER IMORGON!  


Heia är en lätt, liten, social  och smidig tik. Hon har en hög intensitet när vi tränar tillsammans, och samarbetet, ja vad ska jag säga, hon har naturliga kontaktsökande ögon som jag beundrar. Även fast hon jobbar hur bra som helst med mig så måste jag även låta andra få jobba med henne, det får bli något projekt framöver.


Fokus: Hon är inte lätt dristraherad och släpper aldrig kontakten med mig när vi jobbar vilket är bra. I helgen tränade vi exempelvis inkallning med boll och hund som störning.  Jag är fortfarande chockad, men hon kommer faktiskt trots störningarna. Jag kunde till och med bryta henne när hon lekte med en annan hund. Det enda som distraherar henne riktigt mycket är spår och dofter, hon är född till en spårhund och jag hoppas att det fortsätter åt rätt håll.


Kamplek: Redan den dagen jag hämtade hem henne så var kamp det roligaste hon visste, hon skulle kampa med jeansen, jackan och skorna. Det tränade vi dock bort ganska fort med att kampa med leksaker istället. O jösses, vilken tjej!  Hon småtuggar verkligen inte utan kampar ordentligt med mig. Hon är även duktig på att sluta när vi lekt färdigt och kommer gärna till mig och kampar. Med Bessen så fick jag lära in en kamplek och han kampar bra han med, med det har varit mycket jobb bakom detta vilket känns skönt att Heia har det mer naturligt.


Passivitet: Att sitta med koppel brevid mig på stan, på båt i 3 timmar eller vänta på tåget i 30 min hit och dit är absolut inget problem, hon lägger sig och sover. Men att vara lös i ett nytt hus är definitivt svårare, då går hon gärna upp i varv och springer vilt. Att sitta i bilen och bakom galler i lägenheten är också ett svårt moment för henne. Så veckan som kommer härnäst och veckan efter så kommer vi lägga fokus på passivitetsträning i bil där hon gärna skäller och att kunna vara lugn bakom galler.  Nästa helg så beger vi även oss till Göteborg hundarena för träning med några från Dragonora kennel och sedan debuterar vi i utställningsringen!


Språkliga förmåga: Många diskuterar om hundens språkliga förmåga till människan. Det vill säga om hunden kan förstå vårat språk. Jag är mer intresserad av hundens kommunikation till människan, exempelvis genom skall. Heia är otroligt kommunikativ med oss, hon säger till vad hon vill ha, om hon tycker att beslutet är orättvist, om hon vill bli kliad på magen, om hon vill arbeta, om hon är hungrig eller om hon behöver gå ut på toaletten. Min valpkursledare tycker att jag har en stor fördel med att hon kommunicerar så tydligt med oss och att jag kan ha nytta med det i träningen. Jag måste bestämma vad av hennes kommunikation jag vill behålla och träna bort det jag inte vill ha
kvar.


Bessen har haft en mysig helg tillsammans med sin favorit- Joel utan oss. Jag ska även lägga upp en bra träningsplanering åt honom med, måste bara fundera på vad den ska innehålla.


Det var dåligt med bilder & filmer på detta inlägg, men det gick inte att ladda upp så jag försöker göra det ikväll/imorgon!

Av Carita Hansson - 16 februari 2012 15:16

Lär sig hundar bara genom att se på varandra? Kompostgaller har alltid varit något Bessen aktar sig för och det är så skönt att bara ställa för ett galler istället för att stänga dörren när man vill ha en hund i ett rum. Heia däremot, hon visar ingen hänsyn till ett kompostgaller. Att de sitter fast eller är högt är inget hinder för hennes del och att de låter när gallret går i golvet är inte heller något hot. Bessen är två år och har som sagt alltid haft stor respekt för galler, tills nu... Nu är gallret osynligt för honom och springer rakt in i det precis som Heia. Idag ställde jag för den stora stålburen istället för ett galler och helt plötsligt står han bakom mig i köket, vad gick snett?

  

IDAG fyller Bessen 2 år, tänk va tiden går fort. För 1 år sedan tävlade vi i lydnadsklass 1 och fick ett förstapris och trodde att vi skulle tävla i eliten året efter. Sist vi tävlade var i maj/juni tror jag där vi gjorde en storsatsning men inte gick som det borde ha gjort. Vi tränar på, han och jag, vi är starka tillsammans och det viktigaste av allt: han tycker det är skitkul. Huvudsaken är att jag håller igång honom med aktivering, att tävla är inte det viktigaste för vi lyckas ändå, varje dag. vår älskade, knäppa och underbaraste hund, Grattis på dej <3

 

 Apportering och att kunna hålla kvar lite längre stund än att bara gripa är något som jag tränar med Heia just nu. Eftersom har börjat lära in liggmarkering till spåret så lägger hon sig gärna vid föremål istället för att plocka upp dom. Fick då ett tips från min ”egen hundcoach” Sofie Bergström att lägga föremålet på en lagom höjd istället på golvet. Vi bytte även ut trä till metall så att hon inte ska koppla det till ett ligg-moment. Nu tar hon föremål från handen eller från golvet utan att tugga. MEN hon lägger sig ned med föremålet i munnen. Ska jag då ignorera eller berömma åndå, ja det är frågor som jag funderar på. Så här ser det ut:


  

Här kommer en film på sista kvällsruschen här hemma:


 

Av Carita Hansson - 13 februari 2012 17:16


Nu är hemsidan så gott som redo för världen, endast lite småpyssel kvar.

Jag kommer blogga om mina hundars aktiviteter, påhitt och tävlingar, hoppas du följer med oss! Jag tänker inte skriva på facebook varje gång jag bloggar så är du nyfiken är du välkommen hit igen.


Jag börjar väl med en gång då:


I slutet av förra veckan skulle jag & Heia träna med Anna och hennes lilla Miro. Det skiljer endast en vecka i ålder mellan Heia och Miro. Trots det skiljer det nästan 4 kg i vikt. Jag kan erkänna att Heia är lite smal, några dagar
innan fick hon tag i en chipspåse och efter det mådde hennes mage inte så bra. Tillslut fick jag köpa veterinärfoder och Pro-Kolin och nu kan hon äta normalt igen, så jag hoppas kunna få upp henne
i vikt nu de närmaste dagarna.


             

Tyvärr blev det inte mycket till hundträning denna gång, det var alldeles för kallt! Men hundarna
hade lika kul ändå.


 


Här bjuder jag på träningsfilmer på Heia, hoppas de inte hackar allt för mycket.


 


 

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards