Alla inlägg under augusti 2012

Av Carita Hansson - 30 augusti 2012 09:17

Igår begav jag och Frida från klubben till Öland för att köra viltspår för första gången. Kan säga att det var lite bökigt med blodet och klöven, hade blod över skorna och häderna. Det var mkt pyssel för ett kort spår. Det blev ca 150 meter långt spår var, Fridas BC körde först och Heia därefter. Jag blev otroligt besviken hur Heia spårade, hade hög nos, tittade bakåt med en frågande blick och gick förbi klöven, när jag väl visade klöven så blev hon förstås överlycklig. I efterhand så diskuterade vi varför det gick sämre än vad vi trodde och det fanns några orsaker:

1. Det var otroligt varmt

2. Det var första gången för båda hundarna

3. För mycket/för starkt blod vilket gör att de måste ha högre näsa

4. Hade vanligt koppel istället för lina som symboliserar spårning

Tänkte lägga ett till spår om en vecka för att se om det är någon skillnad!

 


På tisdagar är det nu öppen träning på Kalmar BK vilket vi kommer gå på, det är så mycket roligare med hundar och människor överallt. Heia fortsätter att imponera på mig, kan slänga en boll mellan andra hundar och hon kommer tillbaka direkt till mig, det har aldrig varit ett problem med henne och andra hundar men är inte alls van vid att ha en hund som är så sammarbetsvillig och kopplar bort andra hundar. Vi körde igenom lydnadsklass 2 vilket satt som en klocka! Mycket passivitetsträning blev det med och Heia lägger sig ned och somnar, precis som de ska vara <3


Igår åkte jag och Joel till havet för att ta ett kvällsdopp eftersom det var så fruktasvärt varmt ute, Heia bara älskar vatten och fick nästan dra henne ur havet när vi skulle hem, hon kan nog simma i en evighet om man inte stoppar henne.

       


Eftersom Heia bara är 10,5 månad gammal så får hon fortfarande sitta i cykelkorgen när vi ska cykla, nu har hon dock blivit tok för stor för vår lilla cykelkorg, tur att hon är van att sitta där, haha. Hon är så go den bruden som anpassar sig till vårat liv och tar allt med en nypa salt. Snart ska hon få spriga bredvid cykeln istället!

 

Hästar träffade vi även på vägen, Heia var otroligt nyfiken och var tvungen att hälsa!

 


Imorgonkväll startar vi en tävlingslydnad och appell -kurs på Kalmar BK, ska bli mycket spännande! Och i helgen ska vi tävla igen i lydnad, hoppas att vi tar vårt sista förstapris i lydnadsklass 1 så att vi får vår titel LP1!!!!


Av Carita Hansson - 26 augusti 2012 12:15

Nu har det hänt grejer här! Fört vill jag berätta att köket är nu helt klart, yippi! Det blev så fint så. Heia har nu vant sig vid den nya lägenheten och verkar trivas bra. Jag och Joel trivs också hur bra som helst, Kalmar är en bra stad! Här kommer bilder på det färdiga köket!

   


Från och med förra lördagen har Heia blivit annorlunda, hon äter inte upp sin mat, hon somnar med saker i munnen och är långt ifrån sig själv. Sedan fick hon utslag på magen för ett tag sedan så jag trodde att hon var sjuk, men efter ett veterinärbesök och dialoger med andra hundägare så är Heia skendräktig. Inte lätt att veta då det är min första tik, haha. Utslagen på magen berodde förmodligen på att jag skulle testa Royal Canin som hon förmodligen inte tålde. Nu har jag iaf bytt tillbaka till Precept igen och allt är i sin ordning igen. Skendräktig är hon dock fortfarande ;)


I Sönsdags begav vi oss till Torsås för att tävla i lydnadsklass 1 igen som inte gick så bra. Det var 33 grader varmt, jag hade linne och kortbyxor men svetten rann överallt på mig, jag som inte ens brukar svettas. Det blåste absolut ingenting och solen brände oss alla, inte ett enda moln syndes till som jag hoppas på. Vi var 16 ekipage och jag fick startnr 12 vilket gjorde att vi startade halv 1 på dagen, då värmen var som allra värst. Heia är bara 10 månader och jag vet av tidigare erfarenhet att hon inte klarar av värme som en vuxen hund kanske gör. Jag stod länge på tårna och funderade på om jag skulle åka hem elr ej. Men så dum som jag är så var jag "tvungen" att testa. Hon klarade platsliggningen och tandvisningen sen dog hon totalt... I linförighet så var hon med mig de först 20 meter, sen orkade hon inte längre, hon skrek efter vatten och huden nästade kokade på henne. Jag skrattde och försökte få henne glad iaf och det var då som jag tog beslutet att prata med henne och peppa henne så mycket som de gick. Jag såg på henne att hon försökte, men hon var helt slut. Hon slog i hindret och tappade apporten, då är det inte riktigt som de ska om man heter Heia. Domaren och tävlingsledaren såg att hon inte orkade och sa att vi ändå var ett lovande ekipage men som kanske inte ska tävla när det är så varmt ute. Jaja, vi kom trots detta inte sist utan blev 10, det var fler hundar som inte orkade pga värmen. Här har vi betygen:

*Platsliggning 8, sitter upp innan kommando

*Tandvisning 8, reser sig

*Linförighet 5, ss, luft, släpar, strul i sväng, orkar inte med

*Läggande 0, sätter sig

*Inkallande 9, avslut något snett

*Ställande 7, framföring, sätter sig innan kommando

*Apportering 6, Tappar föremål

*Hopp över hinder 8, islag

*Helhetsintryck 7


I onsdags så åkte vi till Gotland igen för att vara med på Gotland dog show och tävla i lydnadsklass 1 igen. Lydnaden var mitt på dagen vilket gjorde att vi ställde ut på den officiella bruksutställningen innan. Där fick vi excellent men inget CK denna gång. Det var 10 stycken Aussie med vilket var roligt. Vi vann juniorklassen med följande kritik:


Välskuret huvud med harmonisk uttryck. något tunga öron, bra hals och skuldra, ännu stel i ö-arm, bra kropp. Något kort kors, bra benstomme och vinklar, rör sig med bra steg bak men något stelt fram ännu, väl skött päls och något för glad svans


Efter utställningen var det då dags att tävla i lydnad och var orolig över att hon skulle vara för trött! Vi fick startnr 2 och bestämde mig för att inte värma upp henne då hon kändes lite trött efter utställningen. Så när det var dags att köra linförighet fattade hon inte att det var tävling o allvar, haha. Vi fick därmed rejält med neddrag i det momentet. Efter linförigheten drog jag upp henne ordentligt och då jäklar var hon med. Trots det dåliga linförigheten med dåligt poäng lyckades vi ändå ta ett förstapris eftersom vi fick bra poäng på resterande moment. Men det var precis på håret, men räcker absolut! Nu är det bara ett förstapris kvar sedan har vi titeln LP1! Vi fick en fjärde placering av 10 ekipage.

Här kommer domarens poäng:

*Platsliggning 10

*Tandvisning 9, backar något

*Linförighet 6, nosar, missar vänd, luftig, tappar pos, ek

*Läggande 5, sitter kvar i framföring, ek

*Inkallande 10

*Ställande 8, går 2 steg

*Apportering 9, lätt tugg

*Hopp över hinder 10

*Helhet 8, brister i samarbete och koncentration i linförighet, lovande ekipage


När jag kom hem från den första utställningsdagen var jag en nöjd matte, hon är ju skendräktig och kan egentligen bättre i lydnaden, det visade vi i debuten iaf förra veckan på öland. Heias halsband låg i postlådan den dagen, jättefint halsband som jag är så nöjd med, precis som jag ville ha det <3

       


GOTLAND DOG SHOW

Lördagen och söndagen var det int utställningar här på ön. Det var 10 aussie på lördagen och 9 på söndagen. På lördagen hette domaren Ralf Campell, en domare som jag inte ställer för igen. Han skickade ut hundar på Very Good och Good hela dagen, alltså inte bara aussie utan hela hans ring. Hanen som blev BIR på söndagen skickade Ralf ut på Very Good exempelvis. Heia fick också very good den dagen men vi vann dock juniorklassen då vi var 2 stycken. Kritiken var följande:


Lagom stor av mycket god typ, feminint välskuret huvud, god hals, god top line, något kort kors, skulle önska bättre vinklar bak, god front, goda rörelser, god färg och päls


Dagen efter gick det så mycket bättre och den här domaren var så trevlig och rättvis! Heia fick Excellent, CK och ReservCert!!! Jag blev så glad när vi vann juniorklassen och fick CK, hennes första CK alltså. I kampen om bästa tik var vi sammanlagt 3 tikar som skulle placeras, Heia blev placerad som nr 3 för dagen och fick därmed R-certet. Jag ville absolut ha Certet men hon är fortfarande bara drygt 10 månader och har hela livet framför sig! Jag är supernöjd med henne!!! Kritiken är inte på svenska eller engelska och vet inte riktigt exakt vad det står, skriver därmed inte ut den här. Men det är en kort och väldigt fin kritik, inget negativt står med vad jag kan tyda. Domaren gillade henne!

 

Nu är Heia trött och det har varit en lååång helg med mycket aktivitet för henne, tur att hon är så anpassningsbar och otroligt lätt att ta med överallt, älskade tjej <3

Jag har även träffat Bessen, han mår bra och lever livet ute på landet, där vaktar han huset rejält, haha.













Av Carita Hansson - 18 augusti 2012 09:19

Hela denna vecka har det renoverats i den nya lägenheten i Kalmar, ett helt nytt kök är nu äntligen på plats. "Bara" lite småpyssel kvar som förmodligen kommer ta dubbelt så lång tid ;). Men riktigt fint blev det, är supernöjd! Bilder kommer såklart i nästa inlägg. Heia har varit såååå duktig, bara 10 månader men skulle tro att hon var 5 år. Hon har fått vara instängd rätt så mycket i buren för att inte vara i vägen när vi har borrat, sågit och ja allt. Hennes inställning till detta har varit "jaha, okej, då får jag väl anpassa mig till deras villkor", så skönt. Eftersom vi bor i en lägenhet så har vi inte kunnat ha henne ute direkt som man kunde med ett hus. När hon har varit lös så har hon även där imponerat på mig, inte varit rädd för höga ljud, sovit bredvid där det låter och varit otroligt nyfiken på allt vad vi gör. Det finns dock en nackdel till det med, hon har inte varit rädd för att stoppa nosen rakt ner i färgburken eller trampat i grovspackel som vi lagt, haha.


På grund av renoveringen har det inte heller blivit någon klok träning och jag var rätt så nervös när vi startade i lydnadsklass 1 igår. Kände mig som en nybörjare, hur lång tid innan skulle jag vara där? Skulle jag köra igenom henne innan? Skulle jag gå en stor eller liten promenad? Ja, alla frågor kom på en o samma gång och snurrade runt i huvudet, tur att jag har en klok hund som lugnade ner mig. Jag gick till planen för att nosa av henne innan lottningen och hon vägrade att gå till bilen efteråt, det var tvärstopp och då kom den rätta känslan, hon är taggad, hon är på topp, hon älskar ju det här! Jag tog henne i famnen in till bilen för att inte skapa en konflikt mellan oss innan.

På lottningen fick jag nr 3, skönt att vara i den första platsliggningsgruppen och slippa vänta på sin tur att köra igång. Sedan gick allt så fort och här kommer momenten:


1.Platsliggning 10. Här var det inga konstigheter, hon låg med nosen i backen. Det jag var orolig över var om hon skulle sätta sig upp och klia sig. Nästa vecka ska vi åka till veterinären o kolla uop det, tycker hon kliar sig mycket nu nämligen trots att jag badar henne.

2. Tandvisning 10. haha, det här är hennes sämsta moment, hon sitter inte still när det kommer en människa som hälsar, hon blev helt överlycklig. Men domaren brydde sig inte så mycket om det, jag var inte ensam om det "problemet" iaf.

3. Linförighet 8,5. Domaren kommentar var att det vlev lite luft mellan oss ibland. Jag är supernöjd med linförigheten, hon gick som en klocka!

4. Läggande 5. Domarens kommentar Något sakta ner och sätter sig upp före mitt kommando vid avslut. Håller med domaren, synd att hon satte sig upp, om hon inte hade gjort det hade vi vunnit tävlingen. Ganska stort avdrag för att sätta sig upp tidigare.

5. Inkallande 9. Mycket bra, avslutet som kunde varit lite rakare.

6. Ställande 9. Hon tog ett steg fram sa domaren, men mycket bra i övrigt.

7. Apportering 8. Domarens kommentar var lätt tugg. Och ja, hon har börjat tugga lite nu, inte alls mycket men det räcker för avdrag.

8. Hopp över hinder 9. Här vet jag inte varför vi inte fick en tia, men det kanske var lite snett avslut eller något.

9. Helhetsintryck 8.


Summa 173 p, 1:a pris och kom på pallen! Vi blev 2:a av 12 starter, bara 10 månder gammal. Tror det var 4 poäng till första platsen. Jag är supernöjd med henne, hon var GRYM! Det var hundar överallt som skällde, människor som applåderar och vi körde paralellt med lydnadsklass 2, ingenting stoppar henne! Det bästa av allt är hennes inställning, "kom igen nu matte, nu kör vi" <3







Av Carita Hansson - 11 augusti 2012 17:13

I fredags kom Joel och Heia äntligen till Kalmar, usch vilka långsamma dagar det har varit, känns riktigt skönt att båda är här igen!

Heia har fyllt 10 månader vilket innebär att hon får starta i lydnad vilket vi ska göra i veckan som kommer, bara hon gör precis som hon brukar göra kommer det att gå bra. För att vara 10 månader är hon en stabil, social och arbetstokig hund men som ändå har otroligt lätt för att slappna av i alla lägen! Gud va jag älskar denna tjej, hoppas hon fortsätter på samma spår för hon har alla förutsättningar till att kunna bli riktigt bra!

 


Idag var det utställning i Ronneby, 17 Aussie var anmälda och vi var 3 stycken i juniorklass. Det var debut för Heia som junior och hade en liten aning om att vi skulle åka ut pga hennes svans... Och så blev det med :(  Det spelar absolut ingen roll om vi kommer sist, men beror det på svansen så blir man less. Pratade med en hel del personer på plats och domaren ska inte bedöma svansen hos aussie och hon bär alltid den högt, ingenting jag kan göra något åt. Har stor lust att skita i utställningar om jag hela tiden kommer åka ut pga hennes svansbärning. Tycker att krtiken var fin, men domaren sa när hon skulle placera oss att Heias svans stör för mycket för att kunna ha någon chans, hennes uttryck blir fel tydligen. Här kommer kritiken då:


En Feminin tik av bra modell, huvudet är feminint, mandelformade ögon, välplacerade öron, tillräcklig hals, utmärkt förbröst och bröstkorg för åldern, kanske lite kort i korset, utmärkt skuldra, goda vinklar bak, rör sig med vägvinnande steg, kunde varit aningen kortare i sina proportioner och bär svansen rullad i rörelse


Jag tycker trots Heias svans att hon är världens finaste och tycker att hon är skitläcker brud! Hon skötte sig hur bra som helst i ringen idag, travade på riktigt fint utan att vi tränat på de, så stolt över henne.

Det var endast 1 tik som fick CK och 1 hane som fick CK så domaren va rätt så tråkig! Men stort Grattis till dem såklart. Heias halvsyster "Halo" var på plats och vann juniorklassen, hon var riktigt söt. De är ganska så lika, Heia är lite mindre, kompaktare, har mörkare merle än systern.

Efter utställningen gick Petra, Nadia och jag runt lite på försäljningen och Heia är så duktig, det är trångt och hundar överallt men hon är så lugn och bryr sig inte så mycket. Jag kanske tjatar, men är inte van att ha en hund som är så himla anpassningsbar som hon är, helt otroligt.

Jag körde dessutom igenom lydnadsettan på utställningen och hon gör allt klockrent, helt överlycklig av att träna igen. Hade henne lös och hon visar absolut ingen tendens till att smita till någon hund/människa. Det är hos mig som allt det roliga händer :) Fixar hon det sär så borde tävlingen gå bra nästa vecka, håller tummarna på det.

 

Heia trött på utställningen och somnar bland allt ljud!


Vi håller på att riva vårat kök och ska sätta i ett nytt så lägenheten är rätt så rörig om jag säger det så, men Heia tar allt med en klackspark och lever livet, det är min tjej det <3

   


Av Carita Hansson - 3 augusti 2012 14:26

Nu är det stopp, vila och paus för Heias träning. Jag har nämligen åkt till Kalmar för att själv tävla och åka på träningsläger. Heia och Joel kommer om exakt 7 dagar hit igen och ska jag vara ärlig så känns det inte så bra att vara utan dem, saknar dom så mycket :(   Kändes så otroligt fel att åka båten från Gotland utan min Heia, hon följer med mig nästan överallt, hon har verkligen fått mitt hjärta att smälta, underbara hund! Det känns så tryggt att alltid ha en hund vid sidan, nu är det bara tyst och tråkigt.

Heia ska vara hos lite olika personer på Gotland under dessa 7 dagar eftersom hon inte kan vara med Joel då de har Bessen. Jag hoppas det går bra med henne och är tacksam att det finns människor som ställer upp!

Så nu blir det inge träning för hennes del, men det känns ändå bra inför debuten i lydnaden, allt sitter! Vi har några dagar på oss att träna lite innan det är dags.

 


I måndags blev det spår, ca 500 meter med 5 apporter med Sofie och Frida. Hon missade 1 apport, men jag såg den inte heller så hon måste ha gått lite vid sidan av spåret. Annars väldigt nöjd med henne, spårar mycket fint!

Efter spåret blev det varsin budföring på ca 35 meter och det går hur bra som helst. Hundarna tycker att det är ett roligt moment!

På tisdagen körde vi igenom lydnadsklass 1 med kommendering, allt satt som en klocka :)

På onsdagen träffade jag Madeleine som har Heias halvsyster Rejza. Vi gick en promenad innan hon hjälpte mig att köra igenom hela lydnadsklass 1 programmet igen. Alltid bra att få tips på vad man kan bli bättre på. Så här sa hon:

*jag måste lära mig att titta rakt fram o lita på henne

*vrider kroppen lite för tydligt ibland

*få en en vana att alltid börja gå fot med vänster fot och gå ifrån hunden med höger fot

*Läggandet under gång kan tränas om lite för att få ett snabbare ligg

*tuggar lite på apporten

Ett platsligg med 3 andra hundar blev det också, 20 meters avstånd och 3 minuter. Sedan släppte vi ihop systrarna så de fick leka av sig! De hittade en lergrop som de tyckte var roligt att bada i, inte lika roligt tyckte jag och Madeleine :)

       



På torsdagen åkte jag till Visby BK för att träna lite allmänlydnad, passivitet och platsliggning med andra hundar, gick bra. Det var ca 10 hundar på plan och Heia är lös hela tiden, vilken känsla!!


På Lördag nästa vecka är det utställning, Ronneby int, jag räknar inte med någonting utan mest träning och kul att ställa. Hon är bara 10 månader då och inte alls färdig i kroppen. Men kul ska det bli!




Ovido - Quiz & Flashcards