Alla inlägg under juli 2013

Av Carita Hansson - 28 juli 2013 20:32

Idag blev vi uppflyttade till freestyle klass 2, äntligen!!! Hon gjorde inte allt klockrent utan det var några små bommar, men vi klarade vårat mål, så GLAD :)


Vi kom dessutom 2:a av 13 stycken startande, duktiga Heia :) :)


 

Av Carita Hansson - 24 juli 2013 21:21

Igår blev det lydnadsträning och freestyleträning mitt på dagen, jag måste träna på dagen med så att hon vänjer sig någon gång. Det var dock väldigt svalt och skönt vilket passade bra med träning på dagen. Det blev ett kort pass, ca 20 minuter inklusive vila och vattenpauser. Träningen bestod av:


*Fritt följ

*Freestyle


Sedan blev det en cykelträning i ca 50 minuter inklusive vattenpauser sent på kvällen när solen hade tackat för sig. Jag måste bygga upp hennes kondition, hon har lagt på sig lite nu under sommaren.


Heia äter Lupus Four Friends hundfoder, de hade en tävling på facebook där man kunde vinna deras foder. Jag var en av de lyckliga vinnarna som fick 3 kg Four Friends gratis. Man kunde även vinna 12 kg, men är glad att jag fick en liten påse än ingenting! Så idag var vi o hämtade våran påse som vi hade fått. Eftersom Heia ska ned i vikt så tog jag Weight control för att få henne i balans igen.

 


Nu ikväll har vi varit o tränat igen. Denna gång blev det ett genrep inför freestylen fast utan musik. Det blev lite missförstånd på 2 ställen och det är just DOM som vi har förlorat på. Vi har kommit på pallen och vunnit många gånger men alltid lyckats få 0,1-0,2 poäng ifrån uppflytt. När det blir missförstånd så brukar Heia skälla för att förmedla att hon inte förstår vad jag vill. Idag lyckades vi dock komma ur dessa missförstånd utan skall och det gick ganska bra ändå. Efter genrepet körde jag lite enskild tricksträning igen och la fokus på krypet. Här är genrepet utan musik:


Som avslutning på kvällens träning testade jag för skoj skull att köra sättande under gång, ett moment som vi aldrig gjort tidigare. Men det satt som en smack :) :) Längtar till att tävla i lydnadsklass 3, men måste hålla igen ett tag till, kanske att det blir start till vintern :)


 
 



Av Carita Hansson - 22 juli 2013 23:03

Idag var vi ute på en långpromenad mitt ute i skogen, långt ifrån stadens ljud och oväsen. Det var bara jag och Heia, Joel har åkt hem igen. Jag njuter varje gång jag befinner mig i skogen, jag bara älskar det! Heia var överlycklig över alla träd som gjorde att det fanns skugga att promenera i!

 


 


 


Senare på kvällen, när solen gått ned och månen lyste över oss, ja då blev det lydnadsträning innan sängen väntade. Denna gång körde vi fritt följ direkt när vi hade packat upp för träning. Alltså det enda uppvärmningen var promenaden dit. Jag ville se vart vi befinner oss i fria följet. Vi körde 3 gånger fritt följ och filmade alla gånger, jag tycker verkligen att hon blir bättre sista gången än första! Då vet jag att jag ska värma upp henne ordentligt inför tävling.

Vi har massor att jobba på, speciellt att hon tränger sig/trycker sig mot mitt lår vid halter. Vid första är hon över taggad och gör en hel del detaljbommar men vid den tredje o sista gången tycker jag att hon går bättre! Men vi tränar vidare, nu tycker hon att det är superkul och det ska jag inte tappa!


Första utan lydnadsuppvärming:


  
  


Andra:


 

Tredje :


 

Sedan körde vi en gång med apporten då hon bara avgudar apport-moment! Det är nog det roligaste hon vet! Det blev även kort freestyle-träning med fokus på snabbhet som gick kalas!

Vi avslutade träningen med kryp-träning. Vårat kryp har blivit lite sämre, men hon är övertaggad och behöver lugna ner sig lite i detta moment och ta det mer lugnt. Jag har inte lärt mig hur fort jag ska gå men det känns som att jag kommer efter och då reser hon sina framtassar. Vi har dock inte tränat så mycket kryp så jag tror att det blir bättre om jag tränar upp momentet ett tag. Men så här ser det ut ungefär:



 
  
 


Av Carita Hansson - 20 juli 2013 10:51

Igår åkte vi till Eskilstuna BK för att köra pass 3, vi tränade i 40 minuter inklusive vila. Denna gång blev det även sent, strax innan klockan 10 på kvällen. Jag tyckte ärligt att det var kallt, men det var perfekt väder för Heia och hon var sådär klockren igen. YES!!! Allting stämde och lite som "Back on track", ska dock tillägga att detaljerna kanske inte var så bra men hon var med mig hela tiden, hon var inte trött och superglad att träna, det är perfekt för mig!


Vi tränade:

*Freestyle programmet. Sitter mycket fint!

*Fritt följ. Hon var mycket fokuserad än de tidigare träningarna, nöjd!

*Läggande under gång 1 gång. Kanske inte världens snabbaste läggande men övrigt bra.

*Inkallning 1 gång. Bra!

*Apportering 1 gång. Mycket bra!

*2:ans hopp. Bra, kan dock springa ifrån hoppet mer.

*Platsliggning 50 meter. Här började hon krypa några steg, inte bra.

*3:ans platsliggning. Vi körde 1x2 minuter. Gick kalas!


Nu blir det vila 2 dagar dåfavorit-husse är på besök och sedan blir det träning måndag-fredag nästa vecka som toppas med freestyletävling på söndagen :) :)


Lyckades ladda upp ena freestyleträningen från pass 2 iaf:


 

Av Carita Hansson - 18 juli 2013 22:53

Idag tränade vi klockan 21.30, då var det riktigt skönt ute. Heia tyckte fortfarande att det var varmt men det gick i alla fall att träna! Jag filmade även denna gång men det verkar inte som att filmerna går att ladda upp på bloggplatsen.se vilket känns tråkigt då jag hade klippt ihop lite filmer och så! Det är alltid roligt att filma och se vad man egentligen gör och få tips från andra människor. Ska kolla om det går att ladda upp dem imorgon,vi får nöja oss med text och bilder denna gång :)


Vi tränade:

*Slalom

*Slalom backandes

*Backa runt mig

*Kryp

Dessa trick kändes bra och hon kan dem riktigt bra. Nästa vecka är det dags att sätta ihop dem igen till freestyleprogrammet!

Tror det är bra att träna tricken var för sig nu då senaste tävlingen inte gick så bra.


*Fritt följ

*Apportering

Vi tränade korta stunder, ca 3 minuter och sedan paus så att hon verkligen skulle orka att träna. Det som är så svårt med Heia är att hon vet att jag har godis i fickan och istället för att ligga ned o ta det lugnt så gör hon lite tricks för att få godiset. Om jag säger åt henne att lägga sig så gör hon det men med spänning på at godiset snart kommer fram. Funderar på att binda upp henne med kopplet imorgon så att hon tvingas ta det lugnt.

Apporteringen var riktigt riktigt bra, hon älskar verkligen detta moment och att apportera  över lag. Fria följet var som igår och imorgon ska jag verkligen tänka på att belöna henne när vi går och inte bara halterna. Tusen tack för att du håller reda på mig Sofie ;)


     

Av Carita Hansson - 17 juli 2013 21:33

Jahopp, då var första passet avklarat för denna vecka. Vi har precis kommit in, tränade när solen ahde gått ned och det var ganska svalt. Jag försöker verkligen göra allt för att det inte ska vara för varmt, men det spelar ingen roll om det är sol eller ej, hon blir utslagen på fyra minuters träning... Tycker det är skitjobbigt, ska man då ha paus varje sommar för att vi inte kan träna? Det känns som att vi aldrg kommer framåt då :(

Men ikväll tränade jag iaf, nu ska jag hålla mitt träningsschema! Vi körde lite fritt följ som jag fick på film. Var inte alls nöjd med det, men bra att jag fick se det för det talar om vart vi ligger just nu! Vi har helt klart mycket att jobba på och tränar vidare. Sedan la vi fokus på vårat freestyle-program då nästa tävling är dubbel-freestyle. Denna gång ska vi klara av uppflytt!!


Imorgon är det en ny dag, ett nytt pass, ny tålamod och ny tändning!

   
 

Av Carita Hansson - 16 juli 2013 22:09

Jag hämtade Heia från hundpensionatet förra veckan, hon hade fått en basröst men inte lika farligt som förra gången. Hon har otroligt lätt för skall vilket jag är medveten om och jobbar på! Det hade gått bra förutom att hon varit kaxig mot de andra hundarna vilket jag absolut inte tillåter, men bra att jag fick veta det, bra pensionat som är ärlig! Hon hade börjat löpa så kanske att det var någonting med löpet att hon var kaxig. Men jag har träffat andra hundar nu och det har absolut inte varit något problem. Men jag tror minsann att lilla Heia börjar bli en tuff tjej och att hon testar gränserna lite. Men det är någonting som jag måste träna bort! Jag är glad att hon är tillbaka igen hos mig, älskar henne ändå!

Vi har haft några dagar då vi inte gjort någonting, det blir promenader och bad i värmen. Heia har det tufft med värmen och speciellt solen, hon blir utslagen rätt så fort! Men idag har jag anmält oss till massa tävlingar så det är dags att börja träna nu igen! Jag längtar faktiskt, nu har hon haft 3 veckors uppehåll från träning så jag hoppas att hon taggar igång nu och att hon hittar tillbaka igen till träningslusten!  


Träningsplan till freestyle-tävling 28 juli:

*v.29 Träning onsdag, torsdag och fredag

*v.30 Träning Måndag, tisdag, onsdag, fredag. Tävling söndag :)


     



Av Carita Hansson - 4 juli 2013 21:27

Joel är på Gotland sedan tidigare och Heia är nu på pensionat då jag ska resa bort. Och säger bara, fy så tomt det blev här och jösses vad saknaden kom snabbt! Som tur är så hämtar jag min Heia om en vecka igen. Min galna lilla tjej, som jag tycker om henne!!! Saknar mina två bästa och hoppas att veckan går snabbt, tänker på dem <3

 

Ovido - Quiz & Flashcards