Alla inlägg under mars 2013

Av Carita Hansson - 26 mars 2013 16:11

Igår och idag har jag tävlingstränat i lydnadsklass 2. Igår gick allt som en klocka, hur bra som helst! Idag gick det mindre bra, hon gjorde allting men inte riktigt sådär lyxigt. Hon verkade trött och sliten. Veckans fokus blir det inget av denna vecka då hela helgen är fylld av tävlingar!

Lyckades filma lite från gårdagens träning: (filmer på apport, rutan)
 
   Vi tränade även på framförgående både idag och igår, det sitter klockrent, yippi så glad jag blir av att få till den! Här kommer en film på hur det såg ut igår: (idag körde jag en längre sträcka på 40 meter och det gick kanon!!)


  Imorgon ska jag till Guldhunden arena och tävlingsträna på mitt HTM-program och Freestyle-program!! Ett appellspår ska vi även tryck in under morgondagen. Sedan vilar vi torsdag för att sedan TÄVLA hela påsken!

Fredag: Lydnadsklass 2

Lördag: 2xHtm klass 1 + 2xFreestyle klass 1

Söndag: int SKK Utställning 

Måndag: Appell spår

Kommer bli så roligt (hoppas jag), längtar så!!!!
  


Av Carita Hansson - 24 mars 2013 14:22

Hämtade Heia idag på pensionatet, det kändes bättre nu i efterhand att hon var där. Allt hade gått bra och Heia var sig lik när jag hämtade henne. Och jag gillade pensionatet!


Idag blev det 2 timmars träning med Heia. Hade inte någon plan på vad jag skulle fokusera på, veckan fokus var budföring och jag var ensam vilket det då inte går att träna. Får bli budföring ikväll istället. Det jag tränade på var följande:

*2:ans hopp, mycket bra!

*Hopp apport, första gången jag tränade det och det gick över förväntan, hon förstod direkt!

*Brukshoppet på 80 cm. Jag började med 50 cm och sedan höjde jag 10 cm i taget, allt gick så jäkla bra att jag bara var tvungen att testa på 80 cm med, Heia tyckte att det var riktigt roligt att hoppa så högt. Mycket nöjd!

*Rutan. Här gick det mindre bra, vet inte riktigt, men hon fokuserar inte längre till rutan. Får se om det sitter bättre imorgon.

*Läggande under gång, kalasbra!

*2:ans fjärr. Tränade bara den 2 gånger och den satt som en klocka!

*2:ans apportering. De 2 första gångerna så sprang hon ut till apporten med full fart, tog den i munnen och la sig sedan ned. Heia älskar snö och lägger sig gärna ner i snön och bara njuter av det kalla antar jag. Jag tycker att det är okej att hon kör det när hon är fri, när vi tränar får hon inte göra så. Vi gjorde om och tillsut fick vi till den som den brukar vara! På fredag när det är tävling kommer snön förmodligen vara kvar så jag hoppas att hon inte lägger sig ned under den tiden vi tävlar.


   


Av Carita Hansson - 22 mars 2013 14:23

I onsdags kom jag hem igen, det har blivit lydnadsträning varje dag sedan dess och allt känns bra. Har så mycket att träna nu, nästa helg är det nämligen dags för lydnad, HTM, Freestyle, utställning och Appellen. Jag är rädd för att jag tagit i lite och att hon blandar ihop sakerna, hoppas dock att hon redar ut allt när det väl gäller. Träningen blir lite konstig när man kör så blandat. Och när det bara är en vecka kvar tills tävlingen så vill man träna, men idag så blev det ett tungt beslut för mig. Jag och Joel ska bort på lördag, Heia kan inte följa med. Men det är bara under dagen, därför började jag leta hundvakt men insåg efter några dagars letande hur svårt det är! Jag har skickat tusen mail och gjort massa för att hitta någon som kunde ha henne över dagen, men nej, det var svårare än vad jag trodde. Det är då man saknar sina närmaste, min famlj, syskon som varenda en bor på Gotland. Så ikväll ska Heia lämnas in på hundpensionat här i Kalmar :( , eftersom det är ett företag som har sina rutiner och tider att passa så fick jag helt enkelt anpassa mig efter dem. Så att vara borta under en dag får Heia vara borta från fredagkväll till söndag. Kommer kännas hemskt att vi sover i samma stad, så nära men ändå långt ifrån varandra. 2 nätter på hundpensionat ska hon befinna sig bara för att jag inte kunde hitta någon som kunde ha henne över lördagdag. Tråkigt!


Idag fick jag även ett annat tråkigt mail, appellen kommer förmodligen ställas in... Blev verkligen ledsen över detta, det var typ den enda jag kunde vara med på, nästa var i maj. Och jag hade planer på att starta lägre klass i maj vilket det då inte kommer att gå. Så trött på snön som bara förstör!

Av Carita Hansson - 18 mars 2013 22:33

Jag befinner mig fortfarande i Halmstad, Heia och Joel har det bra hemma. De har tydligen åkt inlines ett par gånger med, vilken duktig husse han är! Och så får hon massa vila med tills vi ska träna igen, blir kanon!

Men det är ny vecka vilket betyder att det är ny veckans fokus: Amanda hade valt budföring och det kommer jag också att ha, jag behöver verkligen träna på det och lägga mer TID och fokus på ingångana. Budföring är ett moment som Heia älskar, hon har inte svårt att springa med full fart till en ny mottagare. MEN, hon är en jävel på att knuffa till mottagren när hon ska sätta sig i fotposition. SEN, kan hon inte sitta still när mottagren ska klappa henne. Hon är mer "Nej, men inte mysa nu nej, det är träning som gäller". Så det är just DET som vi ska träna på och som får bli veckans fokus. Det blir en kort vecka för oss att träna då jag är bortrest, men vi gör så gott vi kan!

 


Av Carita Hansson - 15 mars 2013 21:30

Igår kom snön tillbaka igen och jag är så glad att jag och Celie han att spåra dagen innan! Det blev ett spår på en åker, ca 300-400 meter långt med 4 apporter. Det gick bra och inga konstigheter, däremot så har jag nog blivit kräsen när hon gör ett litet misstag, jag är så van att hon alltid spårar perfekt och felfritt. Och hon gick lite åt sidan denna gång en gång  vilket gjorde att jag, när spåret var slut, var missnöjd över spårningen. Celie och jag pratade om detta och hon gjorde ett litet misstag och det gjorde mig "missnöjd", måste nog skärpa till mig, för det var ett bra spår, hon var duktig och då kan jag inte vara missnöjd.

Jag har nu åkt till Halmstad, kommer vara borta tills onsdagnatt. Heia är hemma med Joel och får en paus från all träning. Jag tror att det är bra för oss och henne att ha pauser ibland. Vi tränar så mycket hela tiden och jag har riktigt svårt att skapa vilodagar, därför blir det så passande att jag åker iväg ibland!

Idag var det sista träningsdagen innan vi ses igen på onsdag, veckans fokus har varit framförgående vilket det blivit träning med detta moment varje dag denna vecka. Det har gått bra tycker jag, tror att hon förstår momentet nu. Så här såg det ut idag:


   

Av Carita Hansson - 12 mars 2013 11:22

Ny vecka vilket innebär ny veckan fokus. Först ska jag utvärdera hur förra veckan gick. Mitt fokus var att hon skulle sätta 10 av 10 snabba ligg från sitt till ligg. Jag tyckte att det gick bra, hon tycker ju inte att ligg är sådär jätteroligt. Men här är ett bevis på att hon sätter 10 av 10 :


Veckans nya fokus kommer ligga på framförgåendet. Appellen närmar sig och hela nästa vecka är jag bortrest vilket betyder att det inte finns så mycket tid kvar tills tävlingen. Därför ska vi finslipa på framförgåendet lite extra denna vecka. Vi åkte till klubben idag och så här ser det ut, hon kan gå en bra bit nu, ca 10 meter iaf. På tävling ska man gå ca 25 meter så vi har en bit kvar att lära. Det sitter inte heller varje gång, men vi är på väg!! Här kommer dagens framförgående:


 

Vi har även tränat kryp några dagar, tycker det är ett roligt moment och Heia med. Nu kan hon krypa vid min sida, men jag går med korta små steg men tempot är densamma som i fria följet. Har pratat med många angående om man får mycket avdrag hur man går. Är det någon som vet??

Här kommer en film på krypet:


 

Sedan är vi även med i Freestylehundars dagens trick nr 12, där tricket var "vänd" och de ska titta framåt i 3 sek, såhär såg vårat bidrag ut:

   
  


  

Av Carita Hansson - 10 mars 2013 19:27

Upp som en sol och ner som en pannkaka, ja det var ett citat skrivet av Lisa på Gotland som också tävlade i lydnadsklass 2 idag och även hon fick ett andrapris. Citatet är så klockrent, jag känner precis likadant! Det har varit på topp hela veckan och idag var det tävling i Guldhunden arena och kände mig så taggad. Och det var jag, hela tävlingen. Men inte hjälpte det, Heia gjorde något som jag inte vet hur jag ska få bort, nämligen gnälla och skälla!!! Om hon inte gör det på träning, hur ska jag någonsin kunna träna bort det då?? Vid varje moment var det ett skall eller gnäll och det ger så mycket avdrag i lydnaden att förstapriset inte var vårat idag :(


Platsliggning 9 Nosar.

Fritt följ 7,5 ss, luft, gnäll. Jag är faktiskt nöjd med fria följet förutom att hon gnäller, det var ett litet ss och luft tycker jag inte att det var!

Läggande 7 sakta ned. Jag ser ju inte hur snabbt/sakta hon lägger sig så den går inte att utvärdera.

Inkallning 8,5 skall. Hon skällde 1 gång när hon sprang

Rutan 5 dk, nos. Okej, rutan är jag faktiskt riktigt missnöjd med. Vi har fått en 10 varje gång, men nu stannade hon innan rutan och började käka godis. Det är ju så att det ligger fullt med godis på planen då den inte damsugs, och jag vet att en hund ska klara av det ändå men Heia är ju så galen i godis. Jag lyckades dock få in henne i rutan tillslut och det var väl på håret kan jag tala om, hade vi fått får 10:a så var försapriset klart :(

Apportering 6 startskall, tempo, lätt tugg. Här skäller hon igen när hon ska iväg och saktar in lite för tidigt när hon ska tillbaka. Lätt tugg var en gång lite snabbt

Hopp över hinder 5 islag, skall. Här var det skall igen när hon ska ut, hoppar snett och nuddar lite lätt över hindret

Fjärr 9 dk. Den här var ganska så bra, ett litet dk vid sättande en gång men annars bra.

Helhet 8.


Joel följde med mig idag och skulle filma, när jag kom hem satte jag mig direkt för att se på filmerna för att kunna utvärdera, men det visar sig att han inte har filmat, åå så arg jag blev! Så tråkigt, men nu vet han det tills nästa gång :)  Jag är missnöjd, snubblat över mållinjen, men åt andra sidan så är det otroligt lyhört i Guldhunden och publiken med hundar sitter nära där vi tävlar så jag är glad att jag har en hund som inte bryr sig. Hon var med mig hela tiden, när apporten kom fram satt hon snällt vid min sida och så vidare. Och jag är ganska nöjd med henne, hon gjorde ju allt rätt förutom att gnälla då. Nöjd men ändå inte nöjd, arg och besviken! Vi kom ändå inte sist utan en tredjeplacering på pallen blev det och fick ett fint pris, den ligger kvar i väskan och kommer förmodligen fram när jag lugnat ner mig lite, den var ju ganska fin ändå, men ett förstapris är betydligt finare för mig :)

Av Carita Hansson - 8 mars 2013 11:15

Det är fredag och veckan är snart över, det har varit en toppenvecka! Heia har varit skitduktig på träningen och jag är så nöjd över henne! Igår så körde vi även lite agility, wow, blev imponerad över henne. Agility är ingenting vi tränar, vi har så mycket som vi tränar att det blir för mycket med agility. gillar inte heller när hundarna lär sig skälla för att de böir så frustrerade över att få starta. Så jag har tänkt att det får ta en stund innan vi kör igång med agilityn. Men igår gick det så bra att jag hade stor lust att börja, men nej, jag får hålla i tyglarna ett tag till. Kanske till sommaren?! Vet dock inte hur jag ska hinna med henne, hon är så grymt snabb och smidig att jag inte hinner med, haha.

 

Dagens bild på spåret idag


Vi har varit iväg och spårat idag, det blev ett kort spår på ca 300 meter med 2 vinklar och 3 apporter, allt gick mycket bra, inget krångel. Man kan säga att det blev ett grusspår då mer än häften v spåret var på grusplan, men det gick bra ändå!

Sedan tränade vi:

*Platsliggning med skott

*Budföring

*Framförgående

framförgåendet börjar ta sig, det går framåt! Började för några dagar sedan att shejpa in framförgåendet och det har gett mer och snabbt resultat än när man lägger en leksak eller liknande som de ska gå till. Önskar någon sagt det tidigare, men nu är vi på väg till ett fint och bra framförgående :)

Imorgon vilar vi och på söndag är det dags för tävling, när veckan som denna har gått så bra så kan det bara inte gå fel på söndag, nu håller vi tummarna!

Ovido - Quiz & Flashcards