Alla inlägg under maj 2012

Av Carita Hansson - 27 maj 2012 21:21

I söndags åkte jag med Heia till Hässleholm int utställning. Det var en bit att åka och ibland ångrar jag varje gång att jag huvudtaget anmäler mig till tävlingar som ligger 3 timmar bort. Hur tänker man då?

Det var en underbar söndag och eftersom det var min sambos födelsedag ville jag absolut inte att Heia skulle bli Bir utan ville mest träffa aussiefolk, ringträna, miljöträna och få en bra kritik och bli Bim. Domaren gillade Heia super mycket och jag fick en fin kritik. Vi blev dock slagna av en annan tikvalp så Heia blev näst bästa tikvalp med HP. Jag är supernöjd ändå!

Här är domaren kritik:


7 mån tikvalp, huvud med goda utvecklingsmöjligheter, bra hals, stark rygg, välplacerade kors 0 svansansats, bra benstomme, tillräckligt vinklad bör dock bli fastare, bra rörelser, bra päls och färger


Idag åkte vi till en inoff utställning på Öland, så skönt att slippa åka bil så länge!!! Vid vacc kontrollen hade de även chipkontroll och det tog en stund för dem att hitta Heias chip, den låg ända ner i magen, haha, bra att veta det tills nästa gång.

Heia var superduktig i ringen idag på utställningen, idag travade faktiskt hon klokt! YES! Domaren tyckte mycket om henne och kritiken blev följande:


7,5 mån valp, korrekta proportioner, välansatta öron, stark rygg, bra bröst för åldern, tillräckliga vinklar, rör sig mycket trevligt, bra päls


Kritiken har 2 meningar till som jag inte kan läsa vad det står, en del skriver så slarvigt. Men jag antar att det borde vara något bra eftersom hon blev BIR.

4 timmar senare var det dags för finalerna, och jag hoppades att hon skulle bli placerad iaf, det hade varit skoj. Om jag stannar kvar till finalerna och inte blir placerad så blir jag frustrerad och kunde ha åkte hem tidigare. Men denna gång gick det minsann hela vägen för Heia, hon blev inte bara placerad utan hon blev BIS-valp!!!! Jag kan knappt tro det själv, blev så lycklig! Äntligen!

 

Min underbara tjej <3


För övrigt håller vi på att flyttstäda, på fredag ska vi åka till Gotland där vi kommer att vara i 10 veckor ungefär, vi har sålt vår bostad och köpt en bostadsrätt i Kalmar som vi flyttar in till hösten. Ska bli skönt att slippa pendla mellan Nybro och Kalmar.

Vi har badat en hel del och båda hundarna älskar att bada, till och med Heia hoppar i helt själv nu!

Måste även tillägga att Heia har många bra sidor, så lätt att ta med överallt, älskar alla och lugn när hon ska vara det. Det kommer bli så bra med henne, hon har en ljus framtid!


Av Carita Hansson - 13 maj 2012 19:50

Heia och jag går för tillfälligt på 2 olika hundkurser. Det är valpagility och allmänlydnad med tävlingsinriktining. På valpagilityn så är är hon ganska uppe i varv de första 20 minuterna, hon älskar verkligen att springa genom tunnlar, springa igenom hindrerna och så vidare. Så agilityn har hon med sig naturligt, det enda jag måste lägga mer fokus på är att hon ska vara lugn innan vi tränar, för hon måste bara igenom tunneln om jag sätter henne bredvid den.


På allmänlydnadskursen är hon som en pärla, hon är så jäkla duktig den tjejen! Det är nästan jag som behöver träna mer på att ha bättre hållning när jag går. Hon bryr sig inte så mycket om de andra hundarna, det finns en samojed som gjort något utfall mot henne och då måste hon mucka tillbaka, men oftast ställer jag mig aldrig bredvid henne.


Igår åkte vi till Olofström för att se Joel tävla och Heia fick följa med. De hade tivoli bredvid , jag passade på att miljöträna henne lite. Att det var mycket människor, lukter och karuseller var absolut inget farligt för henne, hon tyckte att det var så trevligt att få följa med eftersom det låg popcorn överallt. Senare på kvällen åkte vi till några
kompisar, de hade hästar som skulle tas in, jag passade då på att träna henne igen. Det var nog första gången hon fick se hästar och jag blev överlycklig hur hon tog situtionen. Hon satt helt tyst när hästarna kom och gick in i sina boxar! När jag sedan släppte henne i stallet så luktade hon runt lite, ibland blev hon rädd för vissa saker men då gick hon ändå fram och kollade om det var farligt eller ej. Det är så underbart att se att hon är nyfiken, även fast något är läskigt så utmanar hon sig själv och går dit och undersöker saken helt själv. Dörren var öppen, hon kunde ha sprungit ut och skällt, men det gjorde hon inte <3


Vi fortsätter att filma våra tricks, här kommer en kort film på konsten ”Spela död”


 


Här kommer en film då vi utvecklat hopp-stå ett steg, nu går hon i fotposition istället

 
 



Sedan har Narooma (Heias mamma) fått sin andra kull och det innebär 5 till halvsyskon till henne! Här kommer en bild på Heia när hon var 12 veckor gammal!

 

Av Carita Hansson - 7 maj 2012 16:05

Igår slapp vi ta bilen till nästa utställning, utan det var här i Nybro, så skönt! Det var runt 20 aussie anmälda och jag tror det var 10 stycken valpar 4-6 månader och sedan var vi 2 stycken i klassen 6-9 månader. Heia mötte tiken Nobbie som vi mötte i både Hultsfred och Smålandsstenar. Heia är superduktig i ringen och domarens kritik var följande:


Femenin tikvalp, bra huvud ngt smalt nosparti, bra hals, mycket bra kropp och benstomme, fina vinklar, väl stolt över sin svans! Vacker päls, lätta rörelser, en aning trång bak. Visar sig som en veteran!!


Ja, hennes svans blir jag dåre på, hon är bär den väldigt fult, som en samojed. En aning trång bak tycker jag inte att hon är, det måste domaren fått för sig bara. Den sista meningen "Visar sig som en veteran" visste jag inte vad jag skulle tolka det som, så jag gick fram och frågade. Så här sa hon: "Din hund är otroligt vältränad på vad den ska göra och visar sig utmärkt! Hon är nästan oberoende av dig utan ställer sig väldigt vackert själv, som om hon har varit på massa uställningar i flera år och vet vad som gäller", hur glad blir man inte av den kritiken :)

 


Heia förlorade mot vackra Nobbie, jag skulle gissa att det berodde på Heias svanshållning och att hon inte kan trava så fint ibland, så fort jag börjar gå lite fortare eller springa så hoppar hon som en dåre och leker dragkamp med kopplet, haha.

 


Efter utställningen släppte vi Nobbie, Heia och Miro (alla aussievalpar) på en åker. Så skönt för Heia att äntligen få leka med någon. Hon och Nobbie tyckte verkligen om varandra, så härligt att se!


Jag är så dålig på att filma när vi tränar, men här kommer en kort film som jag gjorde förra veckan när vi tränar Zack (slalom baklänges), vi har inte tränat så mycket på det, men tycker ändå att hon är duktig! Det kommer bli så fint när det sitter klockrent! Jag är inne i någon freestyle-fas nu där jag bara tränar konster nästan, sitter och letar efter bra freestyle låtar till vår debut, haha. Får se om det blir någon debut till vintern kanske :)



 

Av Carita Hansson - 1 maj 2012 17:31

I söndags åkte jag till Hultsfred för att ställa ut Heia. Det var tre aussie anmälda i klassen, Heia var först ut. Hon är en stjärna på att ställa sig snyggt och att kunna stå där en stund helt still, så stolt! Till och med svansen åker ned som den ska! När hon ska trava så ser det dock inte lika snyggt ut, antingen springer hon i fotposition och tittar på mig eller så drar hon något fruktansvärt. Domaren valde min lilla Heia som vinnare för dagen och blev därmed BIR-valp för andra gången med HP.


Domarens kritik:

Tilltalande vackert tikhuvud, utmärkta hals och korrekta vinklar, välformad bröstkorg, utmärkta tassar och härliga rörelser

Sedan var det 5 timmars väntan till finalen, det regnade och jag hade nästan lust att åka hem istället. Men sällskapet höll mig kvar ändå. De hoppade över gruppfinalerna och körde BIS med en gång vilket gjorde att det blev en hel del valpar i ringen! Heia blev inte placerad där.


Idag åkte vi till Smålandsstenar´s utställning och hela dagen har varit med glädje och solsken. Heia mötte en tik från Trustful som hon vann över i Hultsfred och sedan söta syrran Glassa. Även denna gång stod Heia fint och lugnt, men blev helt hysterisk när domaren skulle se på tänder och känna på kroppen. Hon blir så himla glad när människor kommer, så vi måste träna på att hålla sig i skinnet! Sen travade hon väl inte så bra idag heller, var mycket bättre i söndags. Resultatet blev att tiken från Trustful vann, Heia tvåa och Glassa trea.


Domarens kritik:

Mycket charmerande tikvalp, en aning låg på benen för ögonblicket, tilltalande huvud med korrekt stopp, välfyllt nosparti och bra skalle, härligt förbröst, passande benstomme och härlig stark överlinje, välvinklad och välgående med härliga starka tassar, visar och rör sig perfekt

 

Efter utställningen begav jossan med hennes hundar, Peter och Sabine med deras, Sandra med Glassa och jag med Heia till en å där hundarna fick bada, trevligt att träffas!

Grattis till alla som ställde ut idag och Eike där hennes Naalah blev BIM och Jagger blev BIR och dessutom BIS-3!  


Ovido - Quiz & Flashcards