Alla inlägg under juli 2012

Av Carita Hansson - 28 juli 2012 18:59

           


Nu har det blivit supervarmt här på ön och det räcker med en kort promenad sen är Heia helt slut. Det får bli sena träningar när solen håller på att gå ner. Men vi kör bara korta pass då det fortfarande är varmt i luften, alla moment i lydnadsklass 1 och 2 sitter bra tycker jag! Det är bara rutan som hon har lite svårt för, hon har fått för sig att lägga sig ned i rutan istället för att stå. Jag har inte tränat in från ligg till stå så hon förstår inte riktigt. Men om jag inte säger någonting i rutan står hon kvar, men enligt tävlingsreglerna ska hunden stå 3 sek efter förarens kommando, har jag helt fel då? Sen tandvisningen, Heia kan inte sitta still när någon ska klappa henne, haha, får se om jag lyckas få någon poäng där eller om vi nollar det momentet :P


2 spår har det även blivit denna vecka, varav 1 på 600 meter och det andra på 400 meter. Båda spåren med 5 pinnar + slutpinne. Jag tycker att hon är kanonduktig i spåret, kan gå lite väl fort de första 200 meter innan hon sänker tempot lite. Nu när det är så varmt så är 600 meter ett väldigt långt spår. Men vid varje pinne får hon vatten och hon lägger sig fint vid dem.


Badat har vi gjort och jösses vilken badtjej hon har utvecklas till! Nu hoppar hon i och simmar till leksaken som om alltid har gjort de. Så kul att hon inte längre är lika rädd för att simma!


Sen finns det 4 saker som Heia har lärt sig själv som jag kanske behöver hjälp med från er läsare.

*Hon ska alltid upp mellan 06-07 på morgonen, jag öppnar dörren och hon får springa lös hur hon vill i trädgården. Trots det lägger hon sig på min mage och gnyr och måste bara ha upp mig, någon sovmorgon ska det absolut inte bli.

*Hon drar alltid i kopplet men munnen och vill dra dragkamp. Släpper jag och inte tittar på henne lägger hon sig ned med munnen i kopplet o bara väntar på att jag ska dra typ.

*Och det här med maten... Det värsta problemet någonsin! Hon är så jäkla matglad den tjejen! Jag ger henne mer mat för att mätta henne men ingentng hjälper. Från precept till Royal har jag bytt, men märker än så länge ingen skillnad. Hon kastar sig i maten som hon aldrig sett mat tidigare. Hon försöker alltid att sno våran mat och om vi inte har koll på henne så hoppar hon upp på bordet och snor. Sist snodde hon en hel kycklingklubba och svalde den innan jag han få tag i den, vilket inte är så bra kanske. Några tips hur jag ska få henne mätt?? Vill inte göra henne tjock heller :(





Av Carita Hansson - 22 juli 2012 18:39

I tisdags tog vi båten till Kalmar för att sedan stanna där i 2 dagar innan vi åkte hem till ön igen. Det blev 2 lydnadspass på klubben i Kalmar. Jag är sååå nöjd med henne, det är hundar överallt som skäller och springer med hon tappar aldrig kontakten med mig när vi tränar, hon är lös och skulle aldrig springa fram till en annan hund. Det är verkligen en skön känsla som jag aldrig haft med Bessen.

Passivitetsträning och att sitta uppbunden är jag också supernöjd med, hon slappnar faktiskt av och har den där av pch på knappen som jag önskat, älskade älskade hund. Hon är världens snällaste och lättaste att ta med överallt, hon anpassar sig till siuationen.


Idag tränade jag lydnad med ett gäng tjejer o deras hundar, vit herdehund, boxer och labrador. Jag passade på att köra en egen "tävling" med alla moment i lydnadsklass 1 och 2. Finns en hel del att finslipa på, men är jättenöjd, hoppas debuten om 3 veckor går lika bra! Tandvisningen är väl värst, hon har svårt att sitta still när det kommer en människa som klappar en, superkul ju!


Ett spår har det blivit i veckan, denna gång bara 200 meter utan vinkel och 8 apporter och hon tog alla fintfint, nästa vecka blir det nog ett längre med vinklar. Budföringen går bra och hon tycker det är skitkul, snart dags att öva på lite mer avstånd. Nu har vi tränat på ca 25 meter.


Bilder kommer!!!!

Av Carita Hansson - 12 juli 2012 20:18

I söndags blev Heia 9 månader gammal. Det är grymt kul att träna henne nu, hon klarar längre stunder och förstår mkt lättare. 1 månad kvar bara, sedan får vi börja tävla, vad jag längtar! Jag har anmält oss till lite tävlingar i höst, det blir lydnad, utställning och rallylydnad. Närmare vintern kanske vi startar i appellen och freestyle. Tycker dock att det är väldigt dåligt med rally och freestyle tävlingar på en delen av Sverige där jag bor, Kalmar. Det fanns en 2-dagars tävling i Karlstad (freestyle), kanske att jag åker dit den helgen, någon mer som ska dit? Det beror helt på om jag känner att vi är helt redo för det, har ingen lust att åka så långt och misslyckas. Men jag har valt låt och börjat satt ihop koreografin lite smått, så jag hoppas vi kan tävla någon gång :) Rallylydnad ska bli kul, har aldrig tränat det, får skriva ut lite skyltar och lära mig tyda dem först kanske.

Appellen tror jag att vi kommer klara av, hon är skitduktig på att spåra, budföringen går bra än så länge. Behöver bara dra ut på avståndet mellan förarna, nu har vi tränat på ca 15-20 meters avstånd. Lydnadsdelen går bra, det är momentet före som hon inte kan.

Men vi har blivit ett litet "gäng" på Gotland som tränar ihop så det är verkligen skoj. Skönt att ha någon att fika med medans spåret ska ligga ;)


9 månader alltså, hon är 47 cm hög och väger 16,5 kg och har tjock o fin päls <3 Hon började löpa ca 4 dagar innan, så nu är hon inte en liten valp längre. Här är en bild som jag tog lite snabbt idag, hon är varken borstad eller badad, men så här ser hon till vardags:

 


Och här kommer en kort film på lydnadsklass 2 fjärr


 


I senaste nr av hundsport finns en artikel om vattenleksaker till hund, min absolut favorit finns inte med så jag nämner den här istället. Vissa leksaker ligger bara på vattenytan och då har t,ex Bessen svårt att se dem och simmar runt och runt och letar efter dem men utan resultat. Då är den här leksaken UNDERBAR, sen står upp så den går inte att missa! ca 15 cm är alltså över vattenytan, helt fantastisk leksak!! De får även bra grepp om den och jag har snöret för att kasta ut den längre! Love it

 


Idag har jag även gjort lite egna hundleksaker :)

 


Tog en hel del roliga bilder på Bessen ute idag med mobilen, men de vill inte överföras till datorn :( Ska försöka ta lite med kameran istället.


Av Carita Hansson - 6 juli 2012 20:16

Varje gång jag klämt på Bessen så har han reagerat och pipit, tog därför beslutet att göra en ordentlig veterinärbesiktning med blodprov. Blodprovet svarade positivt på anaplasma, så nu är han sjuk vår söta björn!

Jag hoppas av hela mitt hjärta att han blir frisk fort och att vi slipper många veckor med behandling, vad jag har hört har en del hundar blivit behandlade i hela 10 veckor :(  Jag hade tänkt att ställa ut honom en hel del till hösten, men nu kanske det inte blir av, tråkigt!

Samtidigt så kastrerade jag honom, han har varit kemisk kastrerad sedan han var 12 månader gammal så det kommer inte bli någa större förändringar. Det jag märkt av på senaste är att han börjat kissmarkera precis överallt och börjat rida så tror det blir skönt för honom att komma tillbaka till sina gamla vanor igen :)

  Nu är han iaf hos mig i några dagar, lilla gubben <3



Sedan måste jag skryta lite med Heia, vilken spårtjej jag fått! 2 spår denna vecka har det blivit, 600 meter båda med 4 pinnar i varje spår. Hon går som en klocka OCH lägger sig som en klocka vid varje pinne, nu har hon verkligen förstått poängen med spår. Hon springer inte längre utan har nosen i backen och tar det lugnt så att hon inte missar något. En gång gick hon lite snett på en pinne men stannade och nosade tills hon hittade den, duktiga duktiga tjej!

Lydnadsträningen går även den bra, vi har börjat lite smått med lydnadsklass 2 momenten och går hur bra som helst. Nästa gång filmar jag :)


Till sist grattar vi Heias kullsyster Glassa som blev BIS-valp på rassspecialen! Nästa år hoppas jag att vi kommer dit :)  


Ovido - Quiz & Flashcards