Alla inlägg under oktober 2012

Av Carita Hansson - 31 oktober 2012 13:30

Våra nya vanor har börjat eller vad man nu ska kalla det för. Vi har lagt lydnadsträningen på hatthyllan och fokuserar på dessa punkter:


*Hon är instängd i bur när hon är ensam

*Koppelpromenader i VGW-bälte för att undvika att hon drar vilket leder till att jag blir arg

*Delat av lägenheten med kompostgaller så att hon inte kan leka sjörövare

*Tagit bort alla leksaker inomhus

*Leker 1 gång tillsammans ute varje dag

*Passivitetsträning utomhus 1 gång per dag

*Hon får vara lös i skogen 1 gång per dag då hon får göra precis vad hon vill


 Vid passivitetsträningen sätter jag mig ute och läser en bok under en timme för att träna att hitta lugn och ro. Det är rätt så kallt ute nu så det är helt fel årstid att träna passivitet och människor tittar på mig som om jag vore dum i huvudet. Igår, exempelvis regnade det en del så då satte jag mig under en bro för att inte boken skulle bli förstörd. Det skönt att jag har disciplin, nu hoppas jag att disciplinen fortsätter 2012 ut iaf! Våra nya vanor går ut på att vi ska undvika konflikter och att jag inte ska bli arg på henne.


Just de, i söndags var det appelltävling i spår. Jag kom dit vid 8 på morgonen, tog en långpromenad och sedan var det lottning. Jag hade oturen och fick lott nr 8, näst sist. När klockan var halv 11 var det våran tur att åka iväg för att spåra, men då hade jag tagit ut och in Heia ur bilen elvahundra gånger typ. Och när hon skulle spåra så upptäckte hon att hela åkern var full med bajs, ja, de hade precis gödslat åkern... Så hon stod där och käkade färskt bajs. Jag bröt, kunde inte göra så mycket, vet att hon älskar bajs. Men, domarna tyckte att det var orättvist att jag var den enda som fick mitt spår lagt på en åker när de precis hade gödslat. Så jag skulle få ett nytt spår, men efter att appell sök hade kört klart. Åter igen, en lååång väntan. Runt klockan 13 åkte vi iväg igen för att göra ett nytt försök, men jag tyckte inte att denna åker var så mycket bättre. Den var full med hö, stora högar och de arbetade på åkern bredvid. Och Heia var helt slut, hon försökte men det gick inte hela vägen så jag bröt. Det var världens dåligaste förutsättningar helt enkelt. Jag ville ändå testa att köra budföring och hon var på väg, men nästan halvvägs så blev hon fundersam och vände sig om och sprang till domaren istället. Lika glad var hon för det :) Sedan åkte vi hem och hoppade över lydnaden. Ändå så var det skönt att få veta hur en spårtävling går till så jag är glad för erfarenheten. Nytt försök nästa år!


På söndag är det dags för utställning, Växjö INT är det som gäller. 29 aussie anmälda, sjukt många! Och jag vet att vi kommer åka ut på grund utav Heias svans, men jag hoppas träffa många aussiemänniskor och trevligt umgänge!


Av Carita Hansson - 27 oktober 2012 15:17

Även fast jag tycker Heia är skitjobbig just nu så kommer vi köra klart de få tävlingar som jag betalt in, idag var en av dem. Vi åkte till Söderåsens brukshundsklubb för att tävla i rallylydnad. Det var tredje starten vi gjorde och det slutade med en tredje godkänd runda för oss vilket betyder att vi fick titeln RLD N, hennes andra titel. Så nu heter hon LP1 RLD N Dragonora Diamonds And Rust.

   

jag kan inte påstå att jag är nöjd med tävlingen huvudtaget trots att vi kom på pallen! En tredjeplacering av 21 ekipage och det blev 89 poäng för oss. Jag är ju lite sur på Heia sedan tidigare vilket gör att liten miss från hennes del gör att jag kokar. Innan banvandringen frågade domaren varför alla var där och tävlade, genast tänkte jag "bara få titeln och åka hem o vara nöjd". Alla andra svarade för att umgås med sin hund, att ha roligt eller liknande. Det var då det slog mig, jag kommer ju dit med en arg och frustrerad utstrålning, inte med ett glatt leende. I torsdags, på lydnadskursen på Kalmar BK fråga vår instruktör om det hade hänt något och varför jag var så arg. Hon såg det utan att jag ens hade sagt något. Så vi pratade om det, att jag är arg på Heia för att hon förstör saker i hemmet, lyssnar inte, sticker efter vilt och pekar finger på mig. Men faktum är att Heia verkligen försöker, men nu har det gått så långt att hon inte vet längre vad jag vill, hon förstår inte förklarade hon. När Heia inte förstår försöker hon göra allt för att lista ut vad jag vill ha, därför går träningen inte så bra just nu. Och jag har blivit arg på henne, varje gång, men Eea (instruktören) sa åt mig att jag inte kan bli arg på henne för det gör saken bara ännu värre mellan oss. Så jag ska ta paus från lydnaden iaf, tror både hon och jag behöver det. Något som jag dock måste poängtera, om någon okänd människa hade sett oss träna så hade de tyckt att vi kanske vore superduktiga. Jo, hon är duktig, men jag vill att det ska vara perfekt och den där lilla pusselbiten eller två saknas nu, det är det jag menar att ingenting stämmer mellan oss. Ville bara klargöra saken :)

Åter till tävlingen, jag vet inte hur vi lyckades få 89 poäng faktiskt, hela tävlingen var en katastrof enligt mig. Det började bra, sedan förstod hon inte vad jag ville och gick då och nosade på skyltarna istället, 3 i rad dessutom! Efter nosndet blev jag såklart arg och det gjorde att jag glömde bort hur banan gick och gick fel. När jag väl kom till rätta igen så flöt det på bra en stund, sedan kom skallet, flera skall dessutom. Jag visste precis vad hon sa, "jag förstår inte vad du vill att jag ska göra matte" och vid näst sista skylten så tappade hon koncentrationen totalt. Hon tog tag i kopplet och började dra dragkamp och ni som känner Heia så låter hon riktigt högt när hon drar dragkamp! Där stod jag och fick henne inte att lossa kopplet så jag gick bara imål (hon släppte dock själv innan målet).  Sedan tror jag, att det inte såg lika jävligt ut som det kanske kändes eftersom vi kom trea och domarens kommentar var nämligen " Mycket trevligt ekipage".

Är det någon som vet varför hundar ylar? Se gärna filmen och berätta, bra eller dåligt?

 

Mina 2 knäppa o underbara!
 



Av Carita Hansson - 25 oktober 2012 11:48

Heia är inne i någon jobbig period, hon gör lite som hon själv vill och lyssnar när det passar. Jag blir arg och frustrerad så att hon kissar på sig. Lydnaden har näst intill försvunnit och hon kan inte koncentera sig, jag längtar verkligen efter att hon blir vuxen, på riktigt! Vill jaga titlar, det är det jag vill!

Det har blivit spår varje dag nu. Eftersom ett appellspår bara är på 300 meter så har det blivit ett 300-meters spår med 3 pinnar varje dag. Jag blir sällan arg på Heia, men när hon alltid har spårat så bra så gör hon inte helt enkelt inte de, ena dagen gick hon efter vilt och andra dagen jagade hon en mus. Det värsta av allt som verkligen gjorde mig arg och ledsen var att hon inte markerade pinnarna, hon stannade och tittade bakåt för att säga " det ligger en pinne här, du kan väl plocka upp den när du passerar den". Grrrrrr!!!!


Av Carita Hansson - 22 oktober 2012 20:18

I helgen åkte vi hela vägen till Hyssna för att tävla i freestyle för första gången, det var även första freestyletävlingen jag någonsin varit på. Tävlingen höll hus i Hallå Hund i Hyssna, en mycket fin inomhushall för hundar. Mattan var riktigt bra!! Det var 2 stora rum, en tävlingsavdelning och en träningsavdelning vilket var kanon att man inte störde varandra! Jag är riktigt stolt över min lilla tjej, hon var riktigt härlig och lugn att ha med att göra hela helgen! Hon satt i sin bur i hallen när vi väntade på att freestyle klass 1 skulle köra. Jag var där strax efter 9 på lördagen och eftersom vi hade åkt 4 timmar i bil på morgonen så tänkte jag vara i tid så att hon skulle bekanta sig med miljön lite innan. Men jag tror inte att vår klass startade försen ca 14.00 vilket blev en lååång väntan för oss. Prisutdelningen var ca 17.00 så jag var i Hallå hund hela dagen verkligen! Men Heia tog det med en nypa salt, brydde dig inte om något och sov i sin bur.

Tävlingen då? Jo, den gick ju kanske inte så bra. Men det gör inget för hon var så underbar hela helgen, den hund jag önskat mig! Lätt att ha med att göra, kan vara i vilken miljö som helst, kan sitta i bil länge och påverkas inte av det, det gillar jag.

Lördagens tävling: Hon var lite övertaggad om jag säger det så men hon var på planen hela tiden och gjorde nästan hela programmet. Det jag måste lära mig är att berömma henne mer så att hon vet när hon gör rätt. Nu sa jag en sak sedan är jag tyst och sedan säger jag en annan sak och då vet Heia inte vad jag vill och det leder till att hon skäller vilket ni kommer höra om ni ser filmen. Hon brukar inte skälla, men hon visste verkligen inte vad jag ville. Det hon inte gjorde var att backa baklänges, hennes favorittrick, så det var riktigt synd att jag inte kunde visa det med henne. Ni ser i filmen vart hon ska backa när hon inte förstår. Efter att programmet är slut tar jag min handduk och går och Heia kampar med den vilket gör att vi blir diskade då man inte får belöna på planen. Domaren skrev på pappret att det var synd med en disk då de gillade programmet.

På söndagen var hon riktigt trött och orkade inte koncentera sig vilket gjorde att det inte blev så bra. Hon är bara 1 år och en helg med tävling och mycket hundlek med andra hundar blir lite för mycket för henne fortfarande. Men vi skrapade trots det ihop 19 poäng, tror det behövs ca 24 poäng för att få uppflyttningspoäng eller något sånt.

Här kommer en film:

Och här kommer Jossan och Partys program, bara de tränar bort skällandet kommer det bli superbra!

Det var en rolig tävling och Heia fick leka med massor av hundar! 

     

Vi är nu båda trötta efter helgens äventyr och veckans aktiviteter ska fyllas med spår, rally och lite lydnad :)

I mitt förra inlägg skrev jag om att Heia hade blivit ett litet "monster", här har jag ett bevis:

 


   
   
  

Av Carita Hansson - 17 oktober 2012 14:39

Jag är i Eskilstuna på träningsläger, dock utan hund denna gång. Heia är hemma och vilar upp sig inför helgens freestyledebut! Programmet är klart och i söndags när vi körde igenom satt det perfekt så jag håller tummar och tår att det sitter lika fint i helgen. Det som skrämmer mig är att vi ska vara inomhus och tävla, på matta. Heia har aldrig tränat inomhus i en stor hall på detta sätt, inte ens en utställning inomhus har vi varit på när hon var valp. Jag hoppas att hon fokuserar på mig, det återstår att se.

Heia har inte varit sig själv på senaste och jag tror att hon är inne i någon tonårsperiod där hon ska trotsa allt och tar gärna ett steg längre för att se när min gräns går. I söndags till exempel, tävlade vi i lydnadsklass 2. Hon är inte klar för tvåan, men jag hade anmält mig för att checka av. Egentligen var tävlingen till som en andra chans att ta mitt LP1, men det tog vi ju på lördagen. Platsliggningen på 30 meters avstånd va inget problem, där fick vi en 10:a. Sedan vid fritt följ började hon gå bra sedan vid språnget sprang hon ifrån mig, blev helt chockad, hon bara stack. Hon kom tillbaka när jag ropade men sedan var hela tävlingen förstörd. Hon gjorde inget rätt, vid rutan började hon nosa, vid läggandet under gång la hon sig inte. Apporteringen gjorde hon rätt. När det var dags för hopp sprang hon runt till domaren och hoppade på henne och ville bli kliad på magen. När jag sedan sa till henne började hon skälla och sa "fuck you carita" och sprang vidare. När jag väl fick in henne och gjorde fjärren så gjorde hon den bra. Suck, vilken dag! Vart tog min lilla söta duktiga hund vägen? Det fick mig att inse några saker, nästa lydnadstävling ska bli nästa år, nu måste jag få tillbaka min hund. Hon behöver nog gå igenom denna period tror jag, jag behöver visa tydliga gränser och vad jag vill ha och inte ha. Nu gör hon precis som hon vill,  även hemma. Hoppar upp i sängen, soffan och leker rövare i hela lägenheten. När man kommer hem och hon varit ensam hemma ser rummet ut som 7 svåra år, leksaker överallt och kläder på golvet och trasiga skor. Aldrig har Heia bitit sönder något, inte ens när hon var valp, hon har alltid varit så duktig. Igår ringde Joel och sa att hon hade ätit sönder vår soffa, kul... Det känns som att någon har bytt ut vår hund till något monster! Jag funderar och funderar vad jag ska göra av detta, hur ska jag få tillbaka min hund igen? Hoppas att hon är inne i nåon trotsålder och att det försvinner. Men samtidigt inser jag att det är nu jag måste vara tydlig, vilka regler som gäller. Jag måste börja om lite igen, träna passivitet och leka på mina villkor, precis som jag gjorde när hon var liten. Passivitet har jag inte tränat sedan i våras tror jag. Vad hände där lixom? Varför slutade jag med det?

Egentligen vill jag inte tävla något mer nu, måste hitta Heia igen och få henne i balans innan vi går ut på plan igen, skämmer ju ut både mig och henne och rasen! Men jag har anmält till freestyle, 1 rallylydnad och appellen nu i oktober. Och jag vill vara med där, men appellen känns långt ifrån nu, känns som att hon inte kommer fixa lydnaden och då vet jag inte om det är värt att försöka. Får se om det blir av eller ej.

Heia min, kom tillbaka!!!!


LP1

Av Carita Hansson - 13 oktober 2012 20:57

Sådär ja! Nu har Heia fått sin första titel och heter numera LP1 Dragonora Diamonds And Rust! Jag säger med glädje Hej då till lydnadsklass 1 och ses väl igen vid nästa hund. Ska verkligen bli skönt att slippa ettan nu och komma vidare med träningen.

 

En trött Heia med sitt fina pris från dagens tävling


Vi var 4 stycken ekipage från Kalmar BK som åkte tillsammans till Hultsfred för att alla tävla i lydnadsklass 1, sammanlagt var vi 10 stycken i klassen. Dagen började med att jag försov mig och skyndade häcken av mig för att hinna till samlingspunkten, jag kom inte försent men jag missade frukost och hela min morgonrutin. Vägen till Hultsfred BK var inte bättre, vi körde fel ett par gånger vilket ledde till att jag fick ringa och meddela att Kalmargänget skulle komma lite senare än samlingstiden. När vi kom dit så visade det sig att Lydnadsklass 1 skulle starta sist vilket var skönt för oss som kom försent. Jag fick lottnr 2 och tog ut Heia på en promenad. Hon var otroligt jobbig att gå ut med, drog som satan i kopplet, skällde och lyssnade inte ett dugg på vad jag sa. Efter promenaden tog jag in henne i buren igen och skapade ingen konflikt mellan oss. När jag sedan skulle ta ut henne igen var det ännu värre, hon hade energi till tusen och kunde verkligen inte vara still. Jag blir nästan aldrig arg på Heia utan släpper det eftersom hon är så ung och vill inte att vår kontakt ska förloras. Men när kopplet skar in i mitt öppna sår, då brast hela jag. Och där stod jag, arg som en tjur och tryckte ned henne, nu fick det vara nog. Blev det bättre, nej, inte ett dugg, nu ville hon inte alls sammarbeta med mig, arg som ett bi var hon, rädd för att göra fel. På planen när det sedan ar dags för platsliggning så fick jag inte den kontakten vi brukar ha. Men hon låg stilla, oftast med hakan i marken. Vi fick en 9 pga DK vid läggandet. Men jag var så glad att hon låg eftersom hon bommat de på  senaste tävlingarna. Tandvisningen var direkt efter och domaren bara log när vi gick fram, han visste direkt vilka vi var eftersom han dömt oss tidigare. Och hon gjorde sin grej, hoppade på honom med en svans som viftade till hundra och helt överlycklig. Där fick vi en 5:a.

Resten av lydnaden är jag väl inte så jättenöjd med och inga poäng att skryta med direkt eftersom hon fått mycket bättre. På plan var hon taggad till tusen och gick därför lite framför mig i fritt följ med mera och skällde någon gång. Om ni ser när domaren kommer med apporten ser ni hur taggad hon var, tok för mycket! haha, knäppa hund! Vi fick iaf en pallplats, kom trea av 10 starter och fick vårt sista förstapris och därmed LP1. Nu släpper vi denna tävling som inte var den bästa och går vidare mot tvåan! Vi ska faktiskt tävla redan imorgon på Öland, jag räknar inte med någonting och gör bara en rolig tävling.

Här kommer en film på dagens usla tävling:

Jag vill även säga Grattis till de andra tjejerna som tävlade, det var debut för de alla 3 och jag tycker att ni kämpade på bra och ni ska vara stolta över era hundar!


För övrigt har veckan varit bra, hundträningen har suttit fruktansvärt bra, i Torsdags är jag såå nöjd med henne, hon gick som ne klocka och gjorde allt sådär fint som jag ville se. Men det finns mycket att jobba på, men när hon är sitt rätta jag, då är det otroligt roligt att jobba med henne! Något spår har det inte blivit och nästa vecka är jag bortrest, på helgen ska vi tävla i freestyle, jag är nervös så att jag spricker, men kul ska det bli!

Köpte även en aktiveringsleksak till henne i veckan, den är faktiskt jättebra! Den är inte rund så att den rullar lätt utan stannar av sig själv ganska fort vilket gör att hunden måste jobba mer. Seen är den tung på ena sidan vilket gör att den inte rullar rakt fram vilket gör det ännu svårare. Har man en smart hund är den perfekt, kostar drygt 100 kr. 

   
  



Av Carita Hansson - 8 oktober 2012 20:50

Idag den 8 oktober fyller min tjej hela 1 år, nu har hon blivit stor och fyller inte månad längre. Det har gått så fruktansvärt fort, älskar valpträningen och det är redan över, snyft. Nu siktar vi på 2013 med många mål som vi ska klara av, kul ska vi ha det. Hon och jag, bästa ekipaget någonsin.

När jag hämtade henne när hon vr drygt 8 veckor fick jag lite panik, för jag skulle själv ha henne i bilen i 4 timmar hem. Men hon var så lugn och satt där i framtiden, tog bilresan med en nypa salt, nyfiken och glad. När jag kom hem och släppte ner henne i lägenheten sprang hon runt med en viftande svans, inte ett dugg rädd. På kvällen var det dags för mat och jösses, hon åt som om hon inte hade sett mat på flera veckor, haha. När jag sedan tog ut henne innan läggdags så tog hon tag i mina jeansbyxor och drog dragkamp med dem. Och jag fick inte loss henne, haha. Och så var det i flera veckor, dragkamp dragkamp och dragkamp konstant med allt! Henned tänder flög ut en efter en och hon brydde sig inte om det, hon drog vidare trots att det blödde i munnen på henne. Flera gånger tänkte jag, vad är det för monsterhund jag fått, haha. Men nu är hon 1 år och jag älskar hennes sätt att leka, det är bra gripande och hon drar emot något så fruktansvärt hårt. Jag är otroligt tacksam för att hon leker så bra eftersom det blir så enkelt att belöna när hon är så föremålsintresserad. Hon är även otroligt matfixerad, även där blir det lätt att belöna för hon gör vad som helst för det minsta ätbart man kan hitta.

Annars är hon är superhund i mina ögon, det enda nackdelen jag inte gillar är hennes skällande kanske. Hon är en hund som har lätt för skall och säger precis vad hon tycker och tänker. Vill hon bli klappad, är hon hungrig, vill hon leka eller om hon vill gå ut, ja då säger hon till. Hon är mycket tydlig med detta.

Jag älskar henne otroligt mycket, lätt med allt, bryr sig inte om andra hundar, tycker om människor, social, lekfull, lättbelönad, lätttränad och fruktansvärt söt. Ska väl tillägga att jag hatar henne då och då också, haha, när hon exempelvis snor hela min nystekta biff och sväljer den inna jag ens hinner resa mig.

Som present fick hon ett rosa koppel av mig, passar perfekt till hennes fina utställning :)

Här kommer en film på lördagens rallytävling:

Här kommer lite bilder på henne      

 

Sedan delar jag med mig av lite filmer när hon var riktigt liten


 


 
 


 

Av Carita Hansson - 6 oktober 2012 23:14

Idag var det rallytävling på Kumla bk som var huvudgrenen. Det var drygt 60 deltagare i nybörjarklassen så det var riktigt kul att så många anmälde sig! Eftersom vi var så många så delade dem upp oss i en A och B grupp. Jag kom i A-gruppen och hade startnr 26. Jag är nöjd över lag med tävlingen, det tog bara otroligt lång tid innan det var min tur, nästan så att jag glömde bort banan vilket jag också gjorde på planen, haha. Det gav oss tyvärr minuspoäng :/ Vi blev trots missen av mig tia och skrapade ihop 93 poäng! Så nu har jag 2 stycken godkända rundor, bara en kvar då! Jag har rallytävlingen på film som jg kommer lägga upp på måndag när jag är hemma igen.

Efter tävlingen så gick jag ett spår på ca 800 meter med 5 pinnar. Det kändes som att hon gick sämre än igår men Frida som gick bakom som hade lagt spåret sa att det såg bra ut. Hon missade dock en pinne, såg tyvärr inte om hon gick bredvid eller rakt på. Hon borde ha gått bredvid då hon alltid brukar markera pinnarna mkt snyggt. Hon har dock börjat sittmarkera mer nu istället för att lägga sig, det gillar vi inte :)

Utöver rallytävlingen och långa spåret har vi gått långa promenader i terräng som var riktigt jobbigt att gå i! Det har blivit mycket hundsnack och jag börjar stortrivas här, hundläger borde man ha oftare!

Nu taggar vi inför morgondagen då det är lydnadstävling i klass 1 i Tranås på väg hem till Kalmar igen.   

Heia och jag efter rallytävlingen i Kumla idag!


Ovido - Quiz & Flashcards