Alla inlägg under januari 2013

Av Carita Hansson - 30 januari 2013 10:26

Ganska ofta blir det tricksträning när jag inte har någon lust att träna ute i kylan. Det som är bra med trickträning är att det är roligt, går snabbt, tar aldrig slut, när man är klar med ett trick hittar man på ett nytt och sedan blir Heia faktikt trött av att träna tricks, det är mycket koncentrationsträning och tänkande.

Ett trick som vi började på igår var Stegra. Så här såg det ut idag:


 

Sedan har vi tränat på ett trick som jag kommer att använda mig av i freestyle, det är att hon ska krypa mellan mina ben och framåt i den takt som jag går fram. Inte riktigt klara, men kommit en bra bit:


 

Sedan har vi ett trick som jag har hållt på med ett tag nu och känner att det inte händer någonting, vi kommer inte vidare. Det är nog det svåraste tricket som jag tränat på än så länge. Vet inte riktigt hur jag ska fortsätta. Tricket är "Halta" och vi har kommit så långt att hon kan halta 1-2 steg, men jag tror inte att hon vet själv vad det är jag belönar. Jag har försökt att backa och att hon stödjer tassen på min hand och klickar när hon haltar fram på 3 ben. Men när vi återvänder till att jag bara håller min hand där som ett hjäpmedel så kan hon gå 1-2 steg men inte längre. Sedan tar det stopp. Och jag vet inte riktigt hur jag ska ta bort min hand och att hon ska halta själv för den där handen har blivit något slags tecken för henne att nu ska jag hoppa på 3 ben 1-2 steg. Någon som har tips??!! Så här ser det ut idag:


 

Sedan har vi tränat in position 10 inför HTM och det sitter ganska bra tycker jag, började med tricket inte allt för länge sedan o har knappt tränat det, så här ser det ut:


 

Av Carita Hansson - 27 januari 2013 20:00

Idag åkte jag hela vägen till Eslöv för att starta för första gången i rallylydnad fortsättning. Egentligen skulle jag åka med en vän som också skulle tävla, men hon ångrade sig och ville börja med en inoff istället för off tävling. Men jag åkte iväg iaf och det var så värt de!

Kom dit ca halv 12 och banvandringen var halv 1, sedan var det en lång väntan till våran start då vi var sist i klassen eftersom Heia löper. Det var 33 stycken startande i fortsättningsklassen och tävlingen var i ett ridhus. Det som oroade mig var att de körde 3 klasser samtidigt i ridhuset, det var trångt, mycket folk, höga ljud och så vidare. Men åå, vilken hund jag har!!! Hon var verkligen något extra idag, 100 % fokus på mig och ville hur mycket som helst men var ändå fokuserad, var tyst och gjorde allt som jag sa. Jag är så nöjd med vår tävling, hon kan trots att vi inte tränat något, så synd att jag inte fick det på film! För det kändes så jäkla bra och domaren sa att hon hade en vinnande attityd och att vi var ett mycket trevligt ekipage! Vi fick ihop 97 poäng av 100 då hon satte sig lite snett. När det var prisutdelning strålade jag av glädje, vi kom nämligen etta av 33 starter, kunde inte bli gladare! Underbara Heia!!!

   

Av Carita Hansson - 25 januari 2013 12:30

På söndag är det rallytävling i fortsättningsklassen och vi har inte tränat ett dugg... skäms på mig! Vad hände lixom? Iaf, idag kom jag iväg och tränade en hel del rally. Hoppas att det sitter på söndag nu, det återstår och ser. Men man får skylla sig själv när man inte tränar.

Heia var supertaggad och måste ha längtat efter sin träning, hela hon var fylld av glädje, vilket det alltid är, men idag märktes det att hon hade saknat sin träning. Får bättra mig!

Jag älskar vinter o snö, men nu längtar jag till marken så att vi kan spåra igen, det saknar jag och Heia.

Här är en film när hon hoppar som jag har gjort en rolig sak med, kolla :)


Och massa bilder blev det i den härliga snön!


                

Och så en film på hur rallyträningen såg ut:


 

Av Carita Hansson - 21 januari 2013 20:48

Jag har varit bortrest ett par dagar nu, och något har dessutom hänt med min rygg så jag vet inte riktigt hur veckan blir... Men iaf, Heia har varit hos 2 olika familjer när jag varit bortrest. Hon har för första gången blivit hämtad i lägenheten av en helt okänd människa och allt hade gått hur bra som helst. På lördagen fick hon även vara tillsammans med en annan liten hund. Alla har sagt att hon varit en charmig liten tjej och att hon har skött sig bra. Duktiga Heia!


I torsdags började hon även löpa, äntligen!! Men det blir då tyvärr ingen träning i Guldhunden arena då löptikar inte får vara därinne. Hennes päls börjar även växa ut igen, mycket bra inför den stora utställningen snart!



Av Carita Hansson - 16 januari 2013 12:33

Det är kallt ute, mycket snö och det är svårt att komma fram med bilen. Därför får de bli lite inomhusträning i ett par dagar nu tills jag hittar motivationen till att gå ut för att träna i kylan igen. Igår funderade jag lite på vad som skulle bli veckan projekt. Det fick bli lite position 5 träning då jag har planer för att starta i Htm och där vill jag ha med just den positionen, även i rallylydnad kommer den positionen vara viktig i de högre klasserna. Så varför inte börja träna? Jag började lite smått igår att introducera positionen och idag så provade jag att kunna växla mellan position 1 och 5 med olika positionsbyten, det var hon riktigt duktig på. Det får bli lite lugna pass här inne eftersom golvet är så halt!


Angående tricket "Marschera" så gjorde jag så här för att lära in det:

*Först sitter jag framför henne och kör lite vacker tass för att komma igång

*sedan kör jag varannan tass

*därefter sätter jag henne mellan mina ben och jag kör varannan tass med händerna, höger hand-höger tass, vänster hand vänster tass

*sedan ska hon stå istället för att sitta emellan mina ben och jag kör varanan tass med händerna, höger hand-höger tass, vänster hand-vänster tass

*sen lägger jag till mina ben och hon är fortfarande ståendes mellan benen, Höger ben + höger hand skall hon ta sin höger tass och samma sak vänster

*därefter tar jag bort mina händer som hjälpmedel lite i taget men lyfter fortfarande benen!

*Nu står hon mellan mina ben och när jag lyfter höge ben lyfter hon höger tass och samma sak vänster

*Då tar jag henne till sidan och testar om hon kan göra samma sak där, om inte så hjälp till med händerna och ta sedan bort dem lite i taget.

*Nu står hon sidan om mig ståendes och när jag lyfter vänster ben lyfter hon vänster tass och samma sak med höger

*Då börjar jag röra mig framåt med små steg, så när jag lyfter vänster ben så tar jag samtidigt benet framåt så att de lär sig att de ska lyfta framåt

*sen borde det vara klart :) jag använde mig mycket av rösten och klickern, jag sa i början "tass" och "andra tassen" för att hjälpa henne :)
  

Av Carita Hansson - 14 januari 2013 14:21

Igår på facebook såg jag en tävling, man skulle göra ett trick, man skulle rättare sagt "Marschera" med sin hund på sidan. Tävlingen hade varit igång i 4 veckor och igår skulle filmen in. Precis innan jag skulle gå och lägga mig såg jag det och tänkte pröva om dt gick att lära in på den sista timmen som var kvar av dygnet. Heia är så jäkla duktig, jag delade upp tricket i 5 delar och sedan satte jag ihop det. Det bästa min henne är att hon förstår så snabbt vad jag vill och hon är grym på att sätta ihop bitar till ett moment! Det skulle kunna bli bättre men på knappt en timma såg det ut såhär med små pauser:


 


Heia har otroligt många stilar, är kommer 2 av dem som nin bror tog i smyg för att hon inte skulle flytta på sig

   


Underbara och bästa vännen!

 


Av Carita Hansson - 12 januari 2013 18:48

Igår skulle jag och Heia tävla i lydnadsklass 2 i Växjö på kvällen. Jag åkte med god marginal för att komma dit i tid och hinna rasta henne. Satte mig i bilen och började åka från Kalmar. Efter bara 5 minuter körning så kom jag i en enorm bilkö, vi åkte runt 10 km/h, vi har så fruktansvärt mycket snö i Kalmar att det var bilstoppningar överallt. När jag hade kört till Nybro, ca 3,5 mil så hade det gått en hel timma! Redan där tänkte jag vända hem eftersom jag insåg att vi aldrig skulle hinna till tävlingen. Men envis som jag är så kör jag dit iaf och jag kom försent, så det blev ingen tävling för oss. Det var bara att köra hem igen... Så onödiga bensinpengar och så onödig startavgift!

Träningen har gått så bra för oss och allting har suttit som en klocka, men nu vågar jag inte anmäla mig, hon borde löpa snart. Sist löpte hon i Juli/Augusti har jag för mig. Vill så gärna bli klar med tvåan så att vi kan börja träna inför trean, nya moment, ny uppläggning, det gillar jag!

   

Av Carita Hansson - 9 januari 2013 13:49

Heia har kvalat in till utställningen Gotlands vackraste hund och Heia har kvalat in under kategorin Gotlands vackraste valp 2012!!! Är så glad över min tokhund som både är snygg och smart! Tävlingen kommer att äga rum i Visby den 9 februari och Heia är långt ifrån fullpälsad, hon tappade all sin päls innan jul och den börjar komma tillbaka men på 4 veckor så kommer det nog inte vara klart. Det syns mest på hennes krage, det ser ut som att hon är rakad :(

 

Vi tränar för fullt, har fått in ett riktigt bra träningsrutin! Det blir lydnadsträning och konditionsträning med cykel för hennes del. Spår är det dåligt med än så länge men hoppas att det sätter fart igen nu till våren.

Lydnaden har gått bra, tycker att hon går bättre och bättre i fritt följ, finns mycket att jobba på men hon är uthållig och släpper aldrig kontakt. Övriga moment i klass 2 så är det bra förutom läggande under gång som är ett moment som inte alls tycker är roligt och sedan har jag gjort bort mig med apporteringen... På tävlingen sprang hon iväg med apporten så jag har tränat som en dåre att hon ska komma in till mig med den, och det gör hon men hon sätter sig inte. Och jag blev arg på henne då det är ett moment som hon kan! och då blev hon osäker och förstod inte vad jag ville, tyckte så synd om henne då det bara är jag som gör bort mig. Får träna om det imorgon igen och jag ska inte bli arg denna gång så att det sitter till fredagens lydnadstävling!

Här kommer en film på dagens fritt följ:

Och här kommer 2 filmer på när Heia kampar med mig som hon bara ÄLSKAR!


   
 
   
   
  

Ovido - Quiz & Flashcards