Alla inlägg under oktober 2013

Av Carita Hansson - 27 oktober 2013 17:56

Hittade dessa två bilder från U-SM iår, Htm och freestyle då vi vann :) :) Bilderna speglar verkligen Heias energi och glädje, så glad att jag fick dem!


   

Av Carita Hansson - 23 oktober 2013 14:51

Jag fortsatte att studera Heias stamtavla med att jämföra olika MH-diagram. Tycker verkligen att det är intressant att se olika MH och att jämföra dessa. Sen vet jag att ett MH inte säger allt, men ändå kul att studera. Får se om jag lyckas göra ett någorlunda bra och strukturerat inlägg :)


Pappa Harry

det första diagrammet är hans eget MH och det andra är hans medelvärde på hans avkommor. Harry är pappa till 5 kullar, 4 i Sverige och 1 i Norge.

     



Farfar


   


Farmor Dizzy

   


Mamma Narooma

Narooma är mamma till 2 kullar, första diagrammet är hennes eget och det andra på hennes avkommor

     



Morfar Boom

   



Mormor Inka

   


Sedan har jag även tagit med om Heias egen kull. Det är 3 tikar och 1 hane:


Heia

   


Glassa

   


Alice

   


Pex

Pex har inte gjort något MH ännu, men här kommer en färsk bild på honom. Han är supersöt!! Väldigt lik sin syster Glassa men sitter precis som sin syster Heia!!! När jag fick höra hur Pex var som hund så lät beskrivningen nästan precis som Heia :)

 


Alla dessa hundar har fått siffran 1 eller 2 på skott (förutom 1), alla i Heias kull har fått 1 förutom Pex som inte gjort sitt MH ännu. Heias MH gick ju super och en av de bästa MH som jag sett en aussie göra. Heias MH liknar mest hennes farmor Dizzy och även hennes farfar. Det känns som att hennes egenskaper kommer mest ifrån pappas sida och hennes utseende liknar mest mammas sida.

Av Carita Hansson - 22 oktober 2013 14:37

Jag sitter här och studerar Heias stamtavla. Kan sitta i evigheter och kolla på olika stamtavlor, bilder och kombinationer av rasen. Inser snabbt att tiden bara springer förbi och dagen som skulle bli en pluggdag inte blev någon sådan. Det är egentligen galet hur hundintresserad man kan vara då tänker jag och stänger igen alla internetfliker på dator. Öpnnar boken "Utmärkt undervisning" och läser ett stycke, det dröjer inte länge till försen jag får läsa om samma stycke igen. När jag läst nästan fyra sidor så tänker jag efter vad jag läst, när jag inser att jag bara tänker på hund öppnar jag hastigt datorn igen och känner behovet av att jag måste avsluta det jag började med, nämligen Heias stamtavla. Så här kommer den:


Heias pappa:

 


Heias farfar:

 


Heias farmor:

 


Heias mamma:

 


Heias morfar:

 


Heias mormor:

 


Jag gillar Heias stamtavla, de är snygga hundar med trevligt temprament och som kan arbeta!

Däremot så är de flesta hundarna inom hennes stamtavla lite mer kraftigare än vad Heia är. Heia är ju en liten tik. Men herregud så lik hon är sin mamma. De är som kopior på varandra! Här nedan är en bild på hennes mamma och sedan Heia under.


 

 


Ja, spännande är det rätta begreppet för att tolka olika stamtavlor! Nästa gång kanske jag ska analysera Heias kull, hur lika och olika de är, det vore kul!


Av Carita Hansson - 21 oktober 2013 10:40

Vi är hundvakt åt Ture idag, han älskar Heia. Heia tycker att han är rolig en stund, sen ignorerar hon honom och han fattar ingenting, haha :) De är så roliga ihop!

 


 


 


 


 

Av Carita Hansson - 19 oktober 2013 11:38

Älgjakten är igång, vi får vänta lite med viltspår igen. Just nu kör vi lite Htm-träning och lite lydnad.

Körde fjärren idag och filmade, för att se vart vi ligger där. Hon kommer lite längre fram så det får vi jobba på :)



 

Den bästa hunden <3
 



Av Carita Hansson - 13 oktober 2013 15:16

Igårkväll åkte jag ut till skogen för att lägga ett viltspår till Heia, det blev ett 650 meters spår med 3 stycken bloduppehåll, en återgång, en rät vinkel, två stycken spätsiga vinklar samt några bågar, terrängen var varierad med bland annat nerfällda träd som gjorde det svårare att komma fram. Alltså ett svårt spår som  sedan fick ligga i 19 timmar.


Idag åkte vi dit för att spåra spåret och jag var sååå nöjd med hennes spårarbete och hur fint hon tog det hela tills återgången kom, då blev det svårare och det blev lite snurr vilket gjorde att både jag och hon tappade bort oss, men vi lyckades komma ur detta och snart så var vi tillbaka till spårandet igen. Ca 80 meter innan slut så stannade vi för att skjuta ett skott för att sedan spåra till slutet.Vi måste träna på återgångar, men det var andra gången som vi tränade med en återgång så hon vet inte riktigt vad hon ska göra där ännu. Över lag är jag supernöjd med hennes arbete idag och hon tycker ju att Vilspår är superoligt, när hon hittar klövern så är det verkligen slutspårat och njuter av priset som hon hittar :)

Av Carita Hansson - 10 oktober 2013 19:23

Htm är något som jag verkligen har fastnat för, tycker det är superroligt! Har precis börjat tränat in en ny position, denna gång position 2. Efter bara några pass så ser det riktigt bra ut tycker jag, kommer bli så jäkla bra, hon är superduktig!! Har döpt positonen till "Front" och hon kan nu 5 positioner, kommit hälften alltså ;)



 

Av Carita Hansson - 8 oktober 2013 09:31

GRATTIS till Heia och hennes 3 syskon som fyller 2 år idag!!! Det firar vi med leksak, tuggben och spår!

       

   


Ovido - Quiz & Flashcards