Alla inlägg under september 2012

Av Carita Hansson - 30 september 2012 18:51

Idag åkte jag och Heia till Sölvesborg för att debutera i rallylydnad, nybörjarklass. Jag har inte gått en enda rallylydnadskurs eller fått hjälp med rallyn utan jag har helt själv lärt mig momenten och regler m.m Ett moment som jag dock inte hade lärt in var att från sitt till stå eftersom det är ett moment som jag vill få till ordentligt. Men otur som jag alltid har var det momentet självklart med idag, så efter banvandringen fick jag lära in sitt- stå på Heia lite snabbt, innan det var min tur. Och jösses vilken stjärna jag fått, helt sjukt! Hon förstår alltid så jäkla fort vad jag vill och kunde momentet klockrent efter några minuter :)

Tävlingen gick bra, hon var en riktig stjärna under rallyloppet. Nu i efterhand önskar jag att vi hade tävlat i lydnad istället eftersom jag är helt hundra procent säker på att jag hade fått mitt sista förstapris då. Hon var otroligt motiverad och tävlinssugen, bättre kunde det inte ha blivit. Det var den där känslan, riktiga känslan när jag vet att Heia kommer fixa det här hur lätt som helst, hon är på topp igen! Vi fick ihop 88 poäng, dum som man är så gick jag förbi startskylten och fick ett avdrag på hela 10 poäng :/ om jag inte hade gjort det hade jag vunnit hela tävlingen på 98 poäng, så det var riktigt trist! Sammanlagt fick vi alltså bara 2 poäng avdrag på hela banan, är superstolt över henne.

 

 

I övrigt är jag riktigt imponerad över rallylydnad. Många lydnadsmänniskor har underskattat tävlingsformen, men nu när jag själv har testat så kan jag inte hålla med. Hela tävlingen var mer postitiv och domaren mer glad och sammarbetsvillig än i vanlig lydnad då det ofta kan bli stelt och tråkigt. Det svänger mer i rallylydnad och man blir glad,man vet inte vilka moment som kommer och liknar mer agility på det sättet. Jag tycker det är underbart att de kommit på rallylydnad, fler hundraser och människor som tycker att lydnad är tråkigt kan äntligen få ett roligt intryck av lydnad. Jag kommer självklart att fortsätta tävla i rally, jag tyckte det var kul och Heia med.


Efter tävlingen träffade jag även Sandra och Lena med Heias kullsyster Glassa och deras valp på 7 månader. Vi spårade och Lena la ett spår åt mig, jag tror att hon gick i spårkärnan, kändes iaf som det. Missade dock en pinne men markerade de andra fint! Fick följa med och se Glassa spåra lite med för att se lite skillnad mellan dem. Heia har mer driv, mer säker och självförtroende än Glassa. Heia är dock mer erfaren än henne så det kommer väl. Sen är Heia lite mer hund än Glassa om jag får uttrycka mig så och det har varit så ända sedan de var små valpar. Men det passar mig perfekt, en hund som orkar, har stark vilja och vill mycket! Storleksmässigt är Glassa några cm högre och längre, annars är de kanska lika.


Efter spårningen åkte jag till klubben för att träna lite lydnad med några vänner, jag hade räknat med att Heia skulle vara trött efter tävling + spårning men det var hon verkligen inte. Vilken energi hon har! Vi körde igenom lydnadsklass 1 lite snabbt och det sitter som de ska och sedan tog vi en promenad i skogen för att lugna ner oss lite.


 

Mina älsklingar <3


Nu får Heia vila 3 dagar och sedan åker vi till Örebro för att åka på hundträningsläger och 2 tävlingar! :)

Av Carita Hansson - 26 september 2012 18:52

Det har blivit 2 spår denna vecka, ett i måndags och ett idag. I Måndags blev det viltspår på ca 500 meter, gick otroligt bra. Skulle vilja gå anlagsspår nu, men tycker det är svårt o få tag i en domare här :/

Idag blev det ett personspår på grus/lite gräs som dessutom korsades av okänd människa med sin hund. Det regnade även mycket idag, men jag tänkte hade tanken bakom att det kanske vore bra att träna trots dåligt väder ifall det skulle bli så på tävling. Och hon tog spåret bra, någon miss men markerade alla pinnar fintfint!

Det bästa med spår är att hon älskar det, när selen sätts på vet hon precis vad som ska göras och jag går därbak i linan, fridfullt och säger inte ett ord, för hon gör det sådär perfekt!


Vi har även tränat rallylydnad eftersom vi har tävlingsdebut på söndag, haha. Ska bli spännande! Så idag klippte jag ut momenten i nybörjarklass för att själv kunna öva på dem :)

 


Aussietidningen kom även idag, nu blir det läsmys och Heia vilar sig i form till söndag då jag åker till skåne och tävlar själv i ett par dagar :)

 

Av Carita Hansson - 24 september 2012 13:52

Igår filmade jag lite av träningen, den första filmen är på budföring och framförgående. Frmförgående har vi inte tränat på 2 månader snart så det är långt ifrån klart. Men en bra början!


Sedan filmade jag när vi tränade trix. Lite halt att köra inne kanske :) vi tränade slalom baklänges vilket vi börjar få till nu, bara mina fula tix med händerna och kroppen som ska bort nu då. Sedan tränade vi varannan tass när jag tar upp ben på avstånd! Första gången på avstånd och är supernöjd över hur det gick! Kommer bli skitsnyggt när jag kan stå 10 meter ifrån :) Sist tränade jag in sitt fint, det är inte klart. Men för att vara första passet så ser det lovande ut, hon är otroligt rolig att träna med, förstår med en gång vad jag vill :)


 
  

Av Carita Hansson - 22 september 2012 12:50

Har så mycket att berätta om veckans aktiviteter, grusspår, träningtävling i appell och annat skoj. Men har inte det humöret för att skriva om alla saker som går så fruktansvärt bra när det ändå går åt helvete på tävling.

Idag tävlade vi nämligen i lydnadsklass 1 igen för att ta det sista förstapriset, men vid platsliggning följer hon efter mig istället för att ligga kvar, typ som att hon inte hörde om jag sa fot eller stanna. Och där var mitt förstapris kört och jag avbröt och åkte hem direkt och tårarna kom i bilen. Så mycket pengar och så mycket tid jag lägger ned på henne och så får jag detta resultatet. Då blir man arg, ledsen, frustrerad och besviken på sig själv. Hon är en GRYM arbetshund, får otroligt mycket beröm från många, att det ser lovande, välarbetat och snyggt ut, men vad hjälper det? 


Av Carita Hansson - 18 september 2012 10:11

Heia och jag är nu tillbaka till kalmar igen, min familj har tagit hand om henne på Gotland. Det hade gått jättebra, hon har levt livet, badat i havet, sprungit i skogen och snott kattmat ;)

Igår hade jag planer för att lägga ett viltspår, vilket jag också gjorde. Men, när jag lagt spåret hade jag såklart glömt selen och spårlinan... Eftersom det var kväll hade jag ingen lust att åka och hämta sakerna för att sedan gå spåret, hade heller ingen lust att låta henne gå i halsband med ett koppel som var 120 cm långt. Därför tog jag beslutet att spåret fick ligga ett dygn och körde lite lydnadsträning istället. Vi tränade följande:


*Fritt följ. Här var hon superduktig, bara att det sitter bra på nästa tävling med!

*Rutan. Hon har fått för sig att ställa sig precis på kanten i rutan, måste träna in henne i mitten igen

*Apportering. Vi körde 2:ans apportering, här tjuvstartar hon den rackaren, hon älskar apporten och springer gärna o hämtar den före mitt kommando

*Hopp över hinder. Det momentet gillar hon och kan tvåans hur lätt som helst

*Ställande & läggande under gång. Hennes ställande är helt okej men hennes läggande är fruktansvärt dåligt. Hon hatar att lägga sig under gång, det tar allt för lång tid innan hon lägger sig. Jag vill ha Pang-Bom ned, måste tränas om!

*Tvåans fjärr. Hon är väldigt duktig på fjärren, sätter sig upp som en raket och lägger sig ned som en raket, det som kan spöka till det är att hon vet vad hon ska göra och sätter sig/lägger sig gärna lite före mitt kommando.


Senare på kvällen tränade vi även lite trixträning inför freestyle-debuten om en månad. Här kommer en kort film på det trixet vi tränade:


Viltspåret då, ja det fick då ligga i 15 timmar sammanlagt, ca 500 meter långt med 3 vinklar och en båge med ca 1,5 dl blod. Jag hade inte markerat start eller vart spåret gick eftersom jag inte räknat med att det skulle ligga så länge, därför blev jag osäker om hon gick exakt där spåret gick. Men hon hade nosen i backen hela tiden, spårade fint och jag såg att hon stannade kort där det var blod, vilket var bra för då visste jag att vi var rätt. När hon tog klöven visste jag att hon hade klarat de och tog sig i mål. Jag är faktiskt supernöjd trots att jag inte vet om vi gick rätt eller fel. Men med tanke på att spåret hade legat i 15 timmar och det hade regnat så hade jag inte räknat med att vi skulle ta oss runt. Får bli ett viltspår igen nästa vecka med markeringar :)

     


 

Filmer · Heia · Spår
Av Carita Hansson - 12 september 2012 19:21

Idag fick vi provsvar från veterinären, ingen rävskabb eller allergi. Det var visserligen skönt att veta men hon kliar sig fortfarande, dock inte alls lika mycket. trodligen något som försvinner bort nu antar jag. Vi ska dock tillbaka till veterinären på måndag så ska hon kika på henne en gång till, hon sa att det kanske var någon infektion eller liknande. Vi får väl se nästa vecka vad hon säger.


Det har inte blivit så mycket träning, jag har varit bortrest i 5 dagar och åker igen imorgon och är borta ytterligare 4 dagar. Blir så när man är elitidrottare, alltid ska man iväg på läger eller tävlingar, det är skitkul, men ibland tänker jag. Tänk om jag bara hade hundarna och kunde lägga all min tid på dem, fan vad duktiga de hade blivit. Eller om jag bara hade tynglyftningen, hade jag varit ännu bättre då? Fast jag tror faktiskt att det inte hade varit lönt för någon, hundarna hade förmodligen blivit övertränade så att de blivit less på det och gäller samma sak med mig. Tror det är skönt för både mig och hundarna att jag satsar på 2 saker, hund och tyngdlyftning,  det är min teori och jag hoppas att mitt hjärta talar sanning. För jag vill bli bra och jag vill att Heia ska lyckas, kanske för mycket? Igår anmälde jag oss till rallytävlingar, lydnadstävlingar och freestyle. Dum som man är så måste man ju tävla i allt, och återigen är jag tillbaka till tänket att jag kör för mycket med henne. Men hon tycker ju att det är roligt och jag har mål med henne som jag gärna vill ta innan året är slut. Men rally och freestyle, aldrig någonsin har jag tävlat i det eller gått kurs, ändå ska jag ut o tävla. Ibland blir jag less på mig själv, måste jag alltid försöka bli bäst i allting och tro att jag klarar allt själv? Jag vill mer än vad jag hinner, orkar och kan. Jag är fullt medveten om det eftersom jag själv skriver de, varför är det så svårt att ändra på sig?


I alla fall, ett spår har det blivit, ca 500 meter långt med 5 pinnar. Heia, min spårgud tog hela spåret och alla pinnar, love! Sedan har det blivit lite trixträning, här kommer en film på trixet "Om"

Och här kommer en film på trixet "Hopp över ben", det är inte klart. Men så här såg det ut efter första passet:


 

Ja, det var då ett konstigt inlägg detta. Än så länge har jag inte så många läsare och har väl bara mig själv att skylla på då jag inte gör reklam om den eller lägger ut den på facebook som andra gör. Men jag gillar att skriva om hundträning och om mitt o Heias liv. Hoppas någon uppskattar det därute :)

 
  

Av Carita Hansson - 4 september 2012 19:48

Heia har haft utslag som inte riktigt vill försvinna så igår åkte vi till veterinären för att reda ut saken för gott.

Med enklare ord så sövde de henne, skärde bort 4 små bitar hud på olika ställen och tog blodprov för att sedan skicka iväg det för undersökning. Då är det bara att vänta i 10 dagar för att få svar då...

Nu går hon med tratt här hemma, första dagen var det riktigt jobbigt för henne, gick in i saker och det kliade väl en hel del på stygnen antar jag. Nu är hon tillbaka till sitt rätta jag igen och är så där cool som hon oftast är, jag kan henne lös ute på promenader utan tratt och hon gör inte ett enda försök till att klia eller bita på stygnen. Det är skillnad till Bessen då så fort man tagit av tratten gör han allt för att bita och hålla på. Heia "tål mer skit" och bryr sig inte så mycket och anpassar sig till läget.

Det har varit en del vetirinärbesök under sommaren, Bessen blev kastrerad och fick diagnosen anaplasma och nu Heia med hennes utslag som jag hoppas inte är något egentligen. Men det svider fruktansvärt i plånboken med veterinärbesök när man är en fattig student som köpt ett kök för sina sommarpengar. Heia lider ju inte, är pigg o glad hund men kännde ändå att det kanske måste kollas upp, det kanske är något trots allt.

Heia var riktigt trött efter att ha blivit sövd

 

   

Det lär inte bli någon hundträning försen vi har fått svar vad utslagen kan bero på. Jag kommer dessutom åka till Eskilstuna ett par dagar nu, Joel ska in i militären och arbeta så Heia får åka till Gotland och vara hos min mor och lillebror sålänge. Tror det blir bra att hon åker bort på "semester" några dagar nu när vi ändå inte kan träna någonting :) :)

Av Carita Hansson - 2 september 2012 14:08

Att det ska vara så svårt att ta sista förstapriset...

 

Älskade hund <3


I helgen tävlade vi i lydnadsklass 1 då målet var att ta sista förstapriset och därmed ta vår första titel. Men ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig.

Här är tävlingen från igår:


 

Jag tycker att Heia var superduktig och borde fått högre poäng än vad hon fick, domaren var riktigt hård! Av alla hundar jag såg borde många ha fått högre poäng, han slängde ut 6:o och 7:or på löpande band. Det var en vit herdehund i klass 2 som hade skitsnyggt fritt följ exempelvis som bara fick en 7:a, skandal!

Heia fick oxå bara  6:or, 7:or någon 8:a vilket då inte räckte till ett förstapris, men om man tittar på filmerna så tycker jag absolut inte att det ska vara någon 6:a med. Det var dock inte bara jag som var missnöjd med poängen utan domaren var tydligen hård i sin bedömning.

Dagen efter gjorde vi ett till försök att nå vårat LP, men domaren var inte bättre där. Hon var väldigt orättvis i sin bedömning tyckte jag, alla 3 schäfrar fick bra betyg och de övriga raserna sämre. Jag har lite ont i halsen och var väldigt otydlig vid ställande och därmed följde hon efter mig vilket gav en nolla. Men nu när man tittar på resultatpappret så hade det iaf inte räckt med en 10 på det momentet för att få förstapriset. Även här fick vi låga poäng på allting eftersom jag fått DK på alla moment! Blev skitförbannad när jag läste det, jag använder väl aldrig DK!! Så tråkigt när domaren måste ha hört fel eller fått för sig något som inte är sant! Sedan skrev hon att jag tryckte in apporten i munnen på henne vilket heller inte är sant, Heia älskar apportblocken o gör vad som helst för att få greppa den. Hon skrev även att hon slog i hindret vilket hon inte gjorde. Suck! Men jag var inte ensam om att vara upprörd kan jag tala om, det var en tjej med en tollare som är skitduktig som också fick 7:or och 8:or, den borde ha fått 9:or och 10:or istället. En mycket konstig sak var att en BC inte ville lägga sig ned eller gå fot vid momentet läggande under gång och sedan fick hon göra om momentet, sen NÄR fick man göra om ett moment om det inte gick som det skulle och ändå få bra betyg? Tydligen så var gräset vasst och hunden tyckte det var obehagligt att gå där...

Efter tävlingen så kom domaren fram till mig privat och tyckte att Heia var en trevlig, pigg och glad liten hund. Hon sa att Heia var snabb, lyhörd och att lydnaden såg riktigt bra ut. Direkt tänkte jag "Jaha, om det nu såg så bra ut, varför fick jag så låga poäng?", men trevlig som man är så säger jag tack för de fina orden! Som svar fick jag att hon är inte så gammal, er framtid kommer. Då undrade jag såklart om hon gav oss låga poäng bara för att hon inte var så gammal, kanske avundsjuk, haha, vad vet jag. På helheten står det även "förare nervös", men hallå?? Nervös? Nej tack, hem åkte jag, bort från denna skithelg :(


  

Ovido - Quiz & Flashcards