Alla inlägg under mars 2012

Av Carita Hansson - 30 mars 2012 18:53

Dagarna bara rinner iväg för mig, jag hade önskat att en dag bestod av 26 timmar istället, det hade underlättat en hel del! jag går långa dagar i skolan, tränar för fullt till vecka 15 då jag ska åka och tävla i Turkiet. Hundträning blir det på helgerna oftast nu, men jag tror att det är hur bra som helst för Heia! För hon har kommit in i spökåldern så det bara skriker om det, allt är helt plötsligt läskigt. Hon skäller som en dåre på allt, låter farlig dessutom! Jag tror därför att hon måste gå igenom denna period innan vi tränar på igen, känner att hon måste hitta sig själv lite. Vi går fortfarande på valpkurs fortsättning på torsdagar och jag har ångest varje gång jag ska åka dit. För hon skäller konstant hela tiden! Hon gillar varken hundarna eller deras matte just nu. Och hennes skällande gör mig galen ibland! Trots att jag vet att man inte borde säga till så gör jag det ibland, när hon tokskäller på människor som exempel. Jag tycker inte att det är okej, jag skäms nästan. Och nej, det blir inte heller bättre av att jag säger till, men att ignorera funkar inte det heller. Ska man skylla på spökåldern?


Som jag tidigare skrev så åker jag till Turkiet hela vecka 15. Joel kommer förmodligen att jobba natt många dagar denna vecka vilket innebär att vi skaffat hundvakt åt Heia. Hittade en annons på blocket som jag ringde på, vi hälsade på förra söndagen. Hon kommer att få vara i fastbunden i en spårlina när hon är ute på gården eftersom de har hästar som är synliga och en trafikerad väg bredvid. Och det känns förjävligt att lämna bort henne nu när hon är i spökåldern och skäller på allt. Hästarna skällde hon på som om de vore världens farligaste och en av deras katter hoppade på henne inomhus. Usch, det känns hemskt att lämna henne trots att jag litar på tjejen och att Heia inte har några som helst problem att bli bortlämnad. Men tänk om hennes beteende blir sämre och tänk om hon de blir arga på henne när hon skäller så att all min träning går förlorad. Säger bara, det är verkligen helt fel tillfälle att åka iväg till Turkiet nu, men det är inget som jag kan bestämma över.





Av Carita Hansson - 24 mars 2012 19:02

Äntligen är den varma och härligavåren här! Idag åkte vi iväg med hundarna till en sjö, där fick bada och springa fritt i skogen. Bessen hoppade i sjön med en gång och Heia gjorde exakt likadant! Men när hon insåg att hon inte riktigt hade koll på sin framben när hon skulle simma så vände hon direkt, efter det vågade hon inte simma igen. Det såg så roligt ut när hon plaskade runt! Men i sommar kommer hon att älska att bada, bara jag ger henne lite tid så. 

       

       


Jag älskar er!!!!  


Av Carita Hansson - 19 mars 2012 19:42

I helgen åkte jag och Joel med hundarna till Stockholm. Vi fick i julklapp att gå på Robert Gustavssons show i Stockholm nämligen. Jag passade på att ställa ut Heia i Sollentuna på lördagen.

Eftersom Heia har otroligt lätt att skälla så går hon igång när andra hundar skäller. Hon drygt 5 månader, men otroligt kaxig och säger gärna emot om någon går på henne, hon viker inte. Jag börjar fundera på om det är hennes hunddagis som har framkallat hennes beteende. För en valp skall inte säga emot på det viset. Det är runt 20 hundar på dagiset och jag har träffat några, vissa är inte trevliga mot andra hundar, speciellt inte taxarna, de skulle mörda Heia en gång när jag kom dit. De har stora boxar och Heia går med 2 trevliga samojeder, men taxarna befinner sig ändå i samma rum så att säga. Tycker nämligen att det beteendet har
blivit värre, och visst, det kan vara spökåldern som har en stor betydelse, men det måste ha frött någonstans! Det är värst på kvällarna, då skäller hon på allt! Så himla jobbigt! Jag hoppas av hela mitt hjärta att hon är i spökåldern och att det kommer försvinna, suck.

Tillbaka till utställningen, Heia vann sin valpklass med HP och blev sedan andra bästa tik efter halvsyrran Rejza som är 3 månader äldre (Stort Grattis, blev BIG-3!!!!) När domaren skulle välja vinnare så skyllde hon på att Heias svans störde lite mer än den andra. Ibland blir jag frustrerad på domare som säger ”Svansen stör” och inte förklarar på vilket sätt. Aussie är en ras MED eller utan svans, så är det, och i Sverige är det förbjudet att kupera svansen. Jag kan förstå om svansen är för lång, för högt bärande eller att den rullar ihop
sig som på en samojed att svansen stör, för då är det ett fel. Men att svansen bara finns och helt plötsligt stör på något sätt är inte en okej bedömning, anser jag.

Här är Heias kritik och bilder:

Välkroppad tik, vackert huvud med parallella linjer, välburna öron, bra hals, stark rygg, utmärkt kors, bra bröstkorg för åldern, öppen framvinkel, vacker underlinje, välvinklad bak, utmärkt benstomme, starka mellan-händer, bra tassar, rör sig med ett härligt drive, vacker päls och färger, välvisad.


   

Hon var jätteduktig i ringen och på utställningen, så nöjd!

Efter utställningen lämnade vi Heia hos min kompis Siri i Uppsala där hon fick spendera resten av helgen. Där fick hon busa med andra hundar och allt hade gått bra!

Bessen fick vara med mig och Joel i Stockholm, han tyckte att det var roligt att gå promenader med människor och hundar överallt. Hela helgen har varit rolig, men det har nog aldrig varit så skönt att få komma hem till vår lägenhet som i nättras!

Av Carita Hansson - 13 mars 2012 20:40

Just nu har jag VFU på en skola i Nybro och 6 veckor framåt. Det blir långa dagar och mycket arbete vilket gör att jag tar det lugnt med hundträningen. Det kommer förhoppningsvis bli ett agilitypass i veckan och ett spårpass, min egen träning kommer före eftersom jag ska åka till Turkiet och tävla vecka 15. Heia har även valpkurs på torsdagar så träning blir det, bara inte lika mycket och därför lägger jag inte upp något månadsmål som jag gjort tidigare. Däremot så hoppas jag hinna ta itu med hennes liggmarkering i spåret som jag inte tränat på en månad nu, får se hur mycket jag hinner som sagt.

Ska börja cykla med Bessen på morgonen 40 minuter som jag gjorde förra året, både han och jag älskar det. Känns som jag går fler mil om dagen och därför gillar jag att cykla istället för att gå. Får helt enkelt gå upp lite tidigare för att hinna med det :)


Agilitytunnel-träningen med Heia har gått över förväntan, hon tycker att det är kul och springer med full fart igenom dem. Spåret går både bra och sämre, själva spårandet är inga problem utan det jag behöver träna på är att inte släppa iväg henne på ett spår innan hon lugnat ned sig. Hon vet precis vad hon ska göra och om hon inte får börja
spåra så blir hon galen. I spåret så skall det gå riktigt fort vilket gör att hon spårar sick-sack på en del ställen. Så vi har en hel del passivitetsträning vid spåret! Här kommer en film:


 

Tyvärr har jag ingen film på Bessens agilityträning, men det kommer. Jag är så jäkla stolt över hans träning över lag, allt sitter perfekt just nu och han är såååå motiverad <3


På fredag åker jag och Joel med hundarna till Stockholm, vi ska på lördagkvällen på en föreställning som vi fick i julklapp. Passar då på att ställa ut lilla Heia i Sollentuna. Det är 8 aussie anmälda, kommer bli så roligt så!

Efter utställningen lämnar vi Heia hos en kompis i Uppsala som får vara lite hundvakt. Hon har tidigare varit lämnad hos 2 helt okända människor med andra hundar och det har gått hur bra som helst. Känns bra att lämna iväg henne hos människor som man litar på över någon dag. Känns ännu bättre att hon känner sig bekväm med att vara med vem som helst och inte bara hos mig och Joel.

      

 

Lilleman :) Stor och liten!

Av Carita Hansson - 8 mars 2012 17:54

Nu är vi hemma i Nybro igen, det har varit fin fina dagar med sol vilket har gjort att jag tränat mycket agility med Bessen, han tycker att det är så roligt. Duktiga kille <3

Har tränat lite tunnlar med Heia, men inget överdrivet. Det går framåt i alla fall, nu springer hon igenom den utan att lukta, haha.


Eftersom Heia går på hunddagis i Kalmar så cyklar jag alltid med henne till tåget och går sedan därifrån till dagiset, annars blir det alldeles för lång promenad för lilltjejen. Så här ser det ut:

    Kanske något vågat men har kontroll över situationen. Heia njuter verkligen varje gång och tycker det är skönt att det fläktar. Nu börjar hon dock bli riktigt tung och trots att jag är stark så orkar jag snart inte längre. Får mjölksyra och krampar i armarna. Ska se om jag kan köpa en större cykelkorg eller liknande istället.


Idag har vi varit på Kalmar BK och tränat lydnad. När jag satte mig ned och tittade på filmerna så ser jag att jag är otydlig för henne ibland eller gör för snabba rörelser. Efter träningen så kom det andra hundar och tränade så jag passade på att passivitetsträna henne. I början var det riktigt svårt för henne, men även hon lugnande ner sig tillslut.

Här kommer en kort film på dagens träning:


 

 Det har inte blivit spårträning på länge nu, får se om snön faller inatt, annars blir det nog morgondagens aktivitet!


  Här är Heia ute på däck på båten :)

Av Carita Hansson - 4 mars 2012 20:56

Då har man varit på Gotland med Heia i några dagar igen. Jag åkte ner för att jobba på Gotlands smådjursklinik och Zoomarket i Visby. Det är kul att få jobba lite igen och inte bara studera. I butiken har det kommit in en hel del nyheter, shopping imorgon! Fick även höras talas om den nya fästingprodukten som kommer snart in i sortimentet. Det är ett naturligt fästingmedel som droppas i nacken, alltså samma stil som t,ex Frontline fast helt NATURLIGT! Jag vet så många hundar som blivit sjuka av t,ex frontline och som inte tål giftet. Och det finns många naturliga färstingmedel men inget som jag klickat med, jag gillar ändå dropparna i nacken. Så till sommaren ska jag definitivt testa den naturliga varianten!

 

Det blev många promenader på underbara Gotland


Samtidigt som jag jobbade varje dag så var jag hundvakt åt Hannas två hundar. Toppen är en storpudel och Vilda är en vaktelhund, Heia tyckte att det var så roligt med nya hundkompisar.

    Vilda & Toppen

 

Heia älskar att dra dragkamp med både mig och andra hundar

 

På Gotland blev det bara miljöträning och socialitetsträning. Hon älskar människor och barn och fungerar bra överallt i nya miljöer. Det som hon däremot inte klarar av är att sitta i bur eller vara bakom kompostgaller vilket är jättejobbigt. Hon skäller oavbrutet och högt. I lördagskväll skulle jag äta middag men min brors familj och eftersom de har en två-åring som gärna kastar mat så var hon tvungen att vara instängd. Denna gång skulle jag inte ge mig, hon skulle få godis när hon var tyst. I drygt en timme härdade vi ut men oväsendet, sen avbröt jag, vi var ju trots allt gäster… Vad ska jag göra? Hur länge måste jag vänta? Bessen har aldrig skällt som hon gör vilket gör hennes beteende nytt för mig.


     

Hemma i Nybro tränade jag agility med Bessen, han älskar det och är så duktig så! Testade även med Heia, jag har två mål just nu med hennes agilitygrunder:

*Springa genom tunnel

*Springa runt hopphinder utan pinne

Efter många försök så gav jag upp, det enda hon gör på planen är att nosa och nosa. När jag får upp hennes huvud så går lydnadsträning bra men inget annat. Hon är inte rädd för en tunnel men hon går igenom den med nosen i backen. Inte alls motiverad… Suck. Inte en leksak tar hon. Måste sätta mig ned och fundera på vad jag ska göra eller om hon helt enkelt bara ska få mogna innan vi tränar agility igen.

   Vad ska det bli av dig mitt hjärta <3


Ovido - Quiz & Flashcards