Alla inlägg under juni 2013

Av Carita Hansson - 28 juni 2013 11:48

Det har inte blivit så mycket tid över till bloggande på senaste. Internet strular föer mig och tiden räcker inte till. Att leva med en sambo i 4 år och sedan övergå till särbo i några månader var svårare än vad jag trodde. Saker såsom att städa, handla mat, laga mat, diska, tvätta och hundpromenader har vi alltid delat på, nu är jag själv och allt tar så lång tid!!! Så jobbar ja och tränar på det med, så sommaren får bli lite såhär konstig helt enkelt.

Men vi har varit o tävlat i freestyle och Htm. så här blev resultatet:


*6:a i freestyle klass 1 av 18 stycken startande, men ynda 0,2 poäng ifrån uppflytt

*3:a i Htm 1 och uppflyttade till klass 2

*1:a i freestyle klass 1 av 13 stycken startande men ynka 0,1 poäng ifrån uppflytt

*3:a i Htm 2 men bra poäng :)

*6:a i freestyle klass 1, helt okej poäng

*4:a i Htm 2


Kul att tävla i Htm 2 :) Mindre roligt att vi aldrig kommer ur freestyle 1... Lyckas vinna av många ekipage som var superduktiga men får 0,1 poäng ifrån att lämna klass 1, händer bara mig.

           

Av Carita Hansson - 11 juni 2013 13:42

Heia börjar anpassa sig riktigt fint här i Eskilstuna, det område vi bor på är mycket ljud, männikor och inte en enda lugn sekund förekommer. Men Heia bryr sig inte, det gillar jag enormt!

Vi tränar kortare pass varje dag inför helgens aktiviteter. Lägger fokus på Htm och högerposition. Här kommer en snutt film på en del av vårat Htm program som vi ska tävla med fast utan musik så det blev lite halvdant ;)


Men hon är duktig den där tjejen, hon kan, hoppas hon bevisar det på tävlingen i helgen. Det blir Htm, freestyle, rallylydnad och utställning. Hon fäller så det är extremt, nästan ingen päls kvar så vi får se hur utställningen går.


Har haft kontakt med en kennel där jag gillar hennes aussietik och igår fick jag ett mail där det står att det blir valpar efter henne nästa år, yippi! Jag hade tänkt mig en ny valp 2015, men kan abolsut inte gå miste om denna kull! Ska bara övertala min sambo först :) Gillar både tiken o hanen, de är fint meriterade inom lydnad, bruks-spår, rally och även båda fullcertade och Korade. ÅÅ, så spännande. Om allt går som det ska kommer alltså en liten aussievalp till oss nästa år :)
 

Av Carita Hansson - 7 juni 2013 13:47

Igår gick vi till stan för att heja på de nyblivna studenterna, fullt med människor, ljud och andra konstigheter som inte förekommer på en vanlig vardag. MEN för Heia är det helt normalt , knappt så att hon lyfte ögonbrynen, skönt!

 


 


Sedan blev det ett kortare spår som låg drygt en timma men 2 vinklar och 3 apporter, tror att spåret blev runt 350-400 meter kanske. Jag fick för mig att jag skulle filma men det gick ju inge vidare, men det blev en kort film iaf av en bit av spåret. För övrigt gick spåret bra, inga missar eller så, däremot var hon riktigt trött av värmen och den långa dagen utomhus i hettan så temot var inte normalt men skönt att för en gång skull att hon inte rusar sig fram!



 

 


Idag har vi varit ute o tänat Htm och lite rally, men det är för varmt för Heia, hon dör riktigt av värmen men försöker kämpa på så gott det går :)

 

I helgen händer det ingenting, bara ta det lugnt o träna inför nästa helgs aktiviteter :)


Av Carita Hansson - 4 juni 2013 22:32

 

Här sitter jag o Heia vid tågstationen och väntar på att husse ska komma på besök i några dagar, som vi längtat efter honom! Vi har kört mer uppletande träning och eftersom Joel är med så fick jag några skick på film, mycket roligt!

För 5 dagar stod vi på ruta 0 när det ällde uppletande, nu har vi iaf kommit en bra bit på vägen till ett bra upplet. Jag blir lika imponerad av Heia varje gång av att hon lär sig riktigt fort, så roligt att arbeta med en sådan hund.

Här kommer några filmer på uppletandet, en ruta på 20 x 15 meter´och ett föremål vid varje skick. Hon är inte så bra på att lämna föremålet då hon gärna släpper den när godiset dyker upp, samtidigt så vill jag belöna snabbt.

Skick 1:

Skick 2:
 

sedan gjorde vi några skick då vi inte filmade, men det fick avslutas med ett skick som blev filmat. Här är hon riktigt trött, men letar på fint och ger sig inte försen hon hittar den, det gillar vi  :)
 


När det var klart med uppletandet började ovädret dyka upp, glad att vi han före regnet. Men jag fick en fin bild som visar många konstraster, vi bor ca 100 meter ifrån denna kulle, så vi bor ganska bra :)

 
 

Av Carita Hansson - 2 juni 2013 11:58

Jag hade tänkt att denna sommar skulle bli en riktigt konditionsträning-sommar för Heia, men nu har min cykel blivit stulen och jag kände att hela min sommarplan sprack... Får fundera ut något annat sätt att konditionsträna.

Vi har nu dessa dagar börjat lära in vad uppletande är, något som vi aldrig har tränat in förut. Jag har nu 3 dagar i rad gjort rutor ca 10x10 meter och använt mig av 3 olika föremål, läder, leksak och ett plastföremål.


 


Till en början ville förstod hon inte så mycket, när hon väl hittade ett föremål körde hon med liggmarkering och dagen efter så skällde hon och förstod verkligen inte att hon skulle in med föremålen. Vi har ju liggmarkering i spåret så det är inte så konstigt att hon kör med liggmarkering där ute på fältet. Men det handlar om att lära in att spår och uppletande inte är samma sak. Idag, gick det genast bättre, helt otroligt faktiskt! Hon sprang rakt ut, ingen liggmarkering och in med föremålen till mig, det som var mindre bra idag var att hon släpper föremålen ca 1 meter innan hon är framme vid mig, hon vet nog att hon ska få godis och att det är därför hon släpper. Men samtidigt så är hon skitdålig på att komma in med leksaker över lag, hon vill gärna att jag ska gå fram till henne och dra dragkamp och egentligen så är det jag som har lärt in detta beteende då jag alltid går fram sista metern till henne och inte tvärt om. Men jag ska absolut träna på det!! Ska jag vara ärlig så har jag varit lat och inte "orkat" göra någonting åt de.


 

Ovido - Quiz & Flashcards