Direktlänk till inlägg 23 oktober 2013

Fortsättning med MH-diagram

Av Carita Hansson - 23 oktober 2013 14:51

Jag fortsatte att studera Heias stamtavla med att jämföra olika MH-diagram. Tycker verkligen att det är intressant att se olika MH och att jämföra dessa. Sen vet jag att ett MH inte säger allt, men ändå kul att studera. Får se om jag lyckas göra ett någorlunda bra och strukturerat inlägg :)


Pappa Harry

det första diagrammet är hans eget MH och det andra är hans medelvärde på hans avkommor. Harry är pappa till 5 kullar, 4 i Sverige och 1 i Norge.

     



Farfar


   


Farmor Dizzy

   


Mamma Narooma

Narooma är mamma till 2 kullar, första diagrammet är hennes eget och det andra på hennes avkommor

     



Morfar Boom

   



Mormor Inka

   


Sedan har jag även tagit med om Heias egen kull. Det är 3 tikar och 1 hane:


Heia

   


Glassa

   


Alice

   


Pex

Pex har inte gjort något MH ännu, men här kommer en färsk bild på honom. Han är supersöt!! Väldigt lik sin syster Glassa men sitter precis som sin syster Heia!!! När jag fick höra hur Pex var som hund så lät beskrivningen nästan precis som Heia :)

 


Alla dessa hundar har fått siffran 1 eller 2 på skott (förutom 1), alla i Heias kull har fått 1 förutom Pex som inte gjort sitt MH ännu. Heias MH gick ju super och en av de bästa MH som jag sett en aussie göra. Heias MH liknar mest hennes farmor Dizzy och även hennes farfar. Det känns som att hennes egenskaper kommer mest ifrån pappas sida och hennes utseende liknar mest mammas sida.

 
 
Sandra

Sandra

23 oktober 2013 22:48

Jag önskar att Glassas siffror hade varit mer rättvisande. :/ Men så är det ju tyvärr. När man jämför siffror såhär blir det dock mycket mer intressant! :)

http://saz.smuligt.com

 
Julia och Hugo

Julia och Hugo

23 oktober 2013 23:41

Tack för kommentaren i min blogg! Precis som du säger så ska man ju inte tänka så, men om man gör det, vilket jag som tänker mycket kan göra ibland, så känns det hemskt. Men det är såklart ingenting jag går runt och tänker på hela dagarna, just där och då hade jag sett många tråkiga besked runt ikring mig och det kändes så hemskt allting bara. Men vi måste leva i nuet, annars försvinner allt förbi oss :)

Vad fin din Heia verkar vara! :D

http://juliaochhugo.weebly.com

 
Jannie

Jannie

24 oktober 2013 12:26

Oj vad kul att kunna gå tillbaka sådär och titta på närmaste släkten!! Måste ju vara hur intressant som helst. Önskar att jag visste vem min hunds föräldrar var, eller åtminstonde VAD de var, så sånt här är jätteroligt att läsa! Superfina "släktingar" också! =D

http://hipstermutt.blo.gg

 
Erica

Erica

26 oktober 2013 14:07

Intressant! Jag lägger inte så mycket vikt vid MH'n, det känns som att resultatet kan vara påverkat av så mycket och det finns så olika åsikter om vad som egentligen är ett "bra" MH. Jag kollar mest om något sticker ut eller ber uppfödaren/ägaren beskriva vad dom tyckte om det =)

Visst är det härligt med hösten? Rundan runt Svinö är ju helt underbar nu!

http://www.senapshund.se

 
Renee

Renee

27 oktober 2013 16:05

Alltid intressant att studera MH, i släkten. Heias syskonkull verkar ju alla ha gjort bra MHn! Hur är det med Heia nu, är det bättre?
Hälsningar Renée med Minna

http://aussienminna.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carita Hansson - 5 januari 2014 22:20


Det blir paus här ett tag. Man är bara ung 1 gång i livet och tänker göra en storsatsning med min egen lyftarkarriär. Även om det innebär att det inte blir någon ny valp försen om några år så har jag iaf Heia! Hundlivet fortsätter men är inte prio ...

Av Carita Hansson - 4 december 2013 15:19

Ligger här i solen och myser! Är på Teneriffa och kommer vara hemifrån ett tag till, saknar självklart mina älsklingar men har det rätt så bra här borta! ...

Av Carita Hansson - 30 november 2013 14:59

Jag är nu påväg till Teneriffa. Jag lämnar praktiken och Kalmar för att förhoppningsvis bli lite röd om kinderna och att jag kommer hem med ny full energi. Det har varit tunga dagar på senaste tiden så det ska bli skönt att komma bort ett litet tag. ...

Av Carita Hansson - 29 november 2013 12:40

Tycker att appen fungerar utmärkt att skriva inlägg på. Igår tränade vi på läggande unde gång, sättande under gång och ställande under gång. Därefter treans fjärr. Jag filmade som jag tänkte lägga upp. Men jag lyckas inte få upp filmerna via mobilen ...

Av Carita Hansson - 23 november 2013 12:26

Det blev bad och fön idag för att bli av med massa päls då hon börjat fälla inför löpet. Nakenfis blev hon, men hon har riktig tjock päls så det syns inte så mycket att jag fick ihop en kasse med päls ? ...

Ovido - Quiz & Flashcards