Alla inlägg under december 2012

Av Carita Hansson - 31 december 2012 09:07

Några dagar innan julafton åkte jag till Gotland igen, det är orsaken till att det inte blir så mycket bloggande när jag är här. Vad har vi gjort då?

Bessen- Jag har fått varit med Bessen nu jag är på ön. Första blicken skrämde mig en hel del, han har blivit tjock, har för mycket päls och blivit grövre. Så det blev raka vägen till trimmet på jobbet där jag tog bort en hel kasse päls på honom och klippte bort onödig päls. Men att han var tjock kunde jag inte ta bort, det får bli ett projekt där hans husse o matte får ta hand om. Han behöver gå ned minst 3 kg iaf vilket är ganska mycket ändå. Han har blivit ännu grövre sen sist jag såg honom, vet inte riktigt varför eftersom han snart är 3 år och borde inte växa mer tycker jag. Han ar nu passaerat gränsen för att kunna ställas ut nu, han är tok för stor. Jag gillar inte riktigt när de blir för stora än vad de ska vara, om man jämför med lilla Heia så förlorar Bessen fart, smidighet och uthållighet när det blir sådär grova. För övrigt mår han bra och det har blivit mycket lek med båda tillsammans. Han har dock reagerat några gånger när man tagit på honom, tror att det är hans anaplasma som spökar :/

Drag- Dagen före julafton började jag med drag med Heia. Det har varit mitt riktiga mål när jag skulle vara på Gotland. Jag har en egen spark som jag kopplar på henne med. Med en pulka blir det för tungt för henne då hon är så liten. Hon tyckte att det var riktigt roligt och jag var imponerad över henne för att vara första gången någonsin. Jag lyckades filma en snabbis när hon drog som ni kan se. Dagen efter julafton kom regnet och sedan dess har jag bara väntat på att snön skulle komma tillbaka så att vi kunde fortsätta med draget. Men nej, den kom aldrig :(


 

Lydnadsträning- Om 6 dagar ska vi tävla i lydnadsklass 2. Jag är nervös och försöker få till några lydnadspass i veckan. Gotland har fått en inomhuslokal som jag varit och tränat i. Jag har tränat utomhus och idag ska jag till ett ridhus och träna. Momenten sitter sådär, inte perfekt. Jag vet inte om det är jag som rör ihop allt för henne eller vad som är fel. Jag hoppas bara att vi kan tävla och få förstapris! Det som oroar mig är att det är snart dags för löp, jag trodde att hon skulle löpa i mitten av januari men nu har båda hennes systrar löpt och Heia var bara några dagar efter dem förra gången. Det skulle vara så typiskt om hon började nu, 6 dagar innan tävling, suck!

Skott- Ikväll är det nyår och hela veckan har det skjutit raketer i Visby. På varje promenad som vi tagit har det skjutit minst 1 gång. Heia bryr sig inte ett dugg, hon reagerar inte ens! Jag är överlycklig över att hon inte är skotträdd!

Jobb- Jag har jobbat på Zoomarket i Visby i ett par dagar. Roligt att vara tillbaka till gamla vanor igen :)


Gott nytt år på er!!




Av Carita Hansson - 25 december 2012 09:53

Julafton är över och jag hoppas ni haft en trevlig jul, jag har massor att berätta men jag tänkte ta det till nästa inlägg. Nu handlar det om mål för kommande år:

Jag hade inga direkta mål som jag skrev ned för året 2012 eftersom det var året jag fick Heia och hon växte upp och fyllde ett år i oktober månad. Men vi lyckades komma ut på tävlingsbanorna ändå eftersom hon var redo för det. Detta gjorde vi 2012 lite kort:


*3 stycken förstapris i lydnadsklass 1 och därmed LP1 (första start med ett förstapris endast 10 månader gammal).

*startat i lydnadsklass 2 men nollade tyvärr några moment pga av slarv från mig o Heia

*3 stycken godkända rundor i rallylydnad nybörjare och därmed Rld N

*startat 2 ggr i freestyle klass 1, en diskning för att jag lekte med henne på plan och en utan uppflyttningspoäng för att hon var ofokuserad och trött

*Ställt ut henne en hel del. Fick många BIR-placeringar som valp och en BEST IN SHOW som valp! Ställt ut henne i junior och fått Excellent, 2 CK och ett Reserv-CERT.

*startat i spår Appelklass men fick tyvärr mitt spår på en åker full med bajs som Heia tyckte var gott så jag bröt

*HD A/B armbågar UA


Det var lite kort om 2012 som jag tycker blev ett bra år. Är sååå nöjd och stolt över henne! Eftersom jag vet att jag är en person som lätt sätter upp för höga mål med allt vad jag gör så har jag tänkt att jag skall hålla i tyglarna för våra mål för 2013.


Lydnad:

*3 stycken förstapris i lydnadsklass 2 och därmed LP2

*ett förstapris i lydnadsklass 3

Rallylydnad:

*3 stycken godkända rundor i rally fortsättning och därmed Rld F

*3 stycken godkända rundor i rally avancerad och därmed Rld A

Bruks:

*Bli uppflyttade till Lägre klass spår

*Bli uppflyttade högre klass spår

Freestyle:

*3 stycken tävlingar med uppflyttningspoäng i klass 1 och därmed FD1

*starta freestyle klass 2 med 1 uppfyttningspoäng

Utställning:

*3 CERT och bli Svensk utställningschampion om hon blir uppflyttat till högre klass spår

Viltspår:

*Bli godkända i anlagsklassen

Övrigt:

*MH-testas

*Ögonlysas


Det blev visst en hel del mål trots att jag försökte hålla i tyglarna. Vi får väl se om jag hinner med allt det där och om Heia orkar. Vi får se hur det nya året kommer att bli, jag har en hel del med mina egna studier och min egen lyftarkarriär, jag är borta mycket och det är Heias träning som får lida. Men året 2012 gick ju bra men samtidigt kommer vi till svårare klasser där det krävs att man faktiskt har tränat. Jag vet att hon kan och har kapacitet, det handlar bara om att jag ska få ihop allt vilket inte är det enklaste som man kan tro. Men hon fyller bara 2 år i oktober nästa år så vi har massor av tid på oss!









Av Carita Hansson - 18 december 2012 20:01

Heias träning känns så jäkla bra, det finns saker att jobba på, självklart, men å andra sidan är hon bara 14 månader gammal och jag känner att vi kommit långt. Det kan verkligen bli något stort av henne. Dagens träning i guldhunden arena med Celie kändes toppen! Jag hade med henne hela tiden, hon är glad och nu vet hon vad jag vill, hon gnäller inte längre! Jag har anmält mig till lydnadsklass 2 nu i januari, det borde gå bra. Det är dock i ett ridhus vilket är lite skrämmande. Sist vi var i ett ridhus så skulle hon bara äta hästbajs o ännu mera hästbajs. Men jag ska försöka få till någon träning i ett ridhus och träna på att hon inte ska göra det!

Här är några filmer på hennes fritt följ från idag, ibland går hon för långt fram men det jobbar vi på! Resten är riktigt fint! Älskar hennes sammarbete och koncentration!


 
 


Momentet Rutan sitter ca 7 av 10, och jag vill att det ska sitta 10 av 10. Därför fick jag ett tips att jag skulle göra rutan med massor av konor så att hon verkligen förstår att hon ska vara i mitten av alla koner. Fick låna konor av snälla Eea för att träna detta. Kommer att träna detta varje dag och efter hand tar jag bort en kona lite för hand vilket leder till att det tillslut bara är 4 konor kvar. Har en liten öppning utan konor som ska göra att det endast är okej att gå in i rutan från den sida där det är öppet. Då borde hon lära sig att det inte är okej att gå in från något fel håll. Har aldrig testat det förut men det låter bra och gillar idén. Nu borde hon förstå att hon ska vara i mitten av de 4 konerna :) Det får bli vårat lilla projekt :)

 

En film på detta:


Sedan kommer en liten film på förra veckan träning då vi tränar rutan, fjärr och hoppet i lydnadsklass 2. Fjärret satt hur fint som helst innan vi hade paus från träningen. Nu lyfter hon rumpan när hon ska sitta upp, det måste vi träna bort! Men annars ser det bra ut!


 
  


  

Av Carita Hansson - 17 december 2012 22:16

Efter en helg då jag varit bortrest blev det 2 timmars lydnadsträning med intruktören Agneta Ring "Eea" ikväll på Guldhunden arena. Heia var i början förvirrad, ofokuserad och gnällig. Och man vill ju vara bra när man tränar med Eea, man vill visa att man blir bättre. Men allt kändes bara som misslyckande. Och sen, sprang Heia till en annan hund istället för att leka, ännu mer pinsamt, så brukar hon inte göra. Då tog Eea över som förare till fröken bus och hon har något magiskt med henne. För hon är så otroligt duktig med hundar. Efter att hon visade vem det var som bestämde gick Heia den snyggaste fotpositionen jag sett på länge och släppte aldrig kontakten, gnällde ingenting och svansen viftade. Det var så snyggt! Blev faktiskt stolt över båda och att det såg så snyggt ut, hoppas de ser lika snyggt när hon går fot med mig. Efter ca en timme så gick Heia lika fint med mig och jag bara kände hur glad jag var, jag kunde gå hur länge som helst, göra svängar hit o dit och hon gick perfekt i rätt position! Visst det är mycket kvar att arbeta på, men Eea är verkligen guld värd. Hon är otroligt duktig, hon har alltid de rätta svaren o allt känns så galet bra när hon hjälper en. Heia visar verkligen respekt för Eea men ändå så älskar hon henne och gör allt vad hon säger till henne att göra och släpper aldrig koncentrationen. Det är dit jag vill komma, för Heia pekar ofta pinger åt mig och få lite som hon vill ibland. Jag vill vara som Eea och få hundarna rätt balanserade!

Av Carita Hansson - 14 december 2012 16:00

Jag har ändrat lite utseende på min hemsida, Heias sida har blivit uppdaterad med fakta, beskrivning, bilder och filmer, kika gärna runt o kolla :)


Förra söndagen började jag träna lydnad med Heia igen efter ett uppehåll då hon skulle vila efter höstens alla tävlingar och framsteg. Vi har tränar både utomhus och i Guldhunden arena. Det känns faktiskt rätt så bra, i början var hon lite frustrerad och förstod inte rikyigt vad jag ville. Men nu börjar det ta sig lite, redan efter några dagar, så skönt! Vi tränar främst inför lydnadsklass 2. Jag har filmat varje gång och har gjort filmer, men de vill inte laddas upp så jag får försöka till nästa inlägg att ladda upp dem!

Men här kommer några färska bilder i alla fall på finaste blå!

     

Av Carita Hansson - 10 december 2012 20:42

Nu är jag hemma igen, fullt med snö är det här i Kalmar. Heia älskar vintern, massa bus i allt det vita :) Heia har inte riktigt förstått att man ska ha vinterpäls nu när det är kallt ute. Hon har verkligen tappat all päls, ser ut som en ful och skabbig råtta, helt naken är hon! Tycker att vinterpälsen ska komma nu :)

 


Idag fick jag hem pappret på Heias röntgenresultat. Jag sa i tidigare inlägg att jag tyckte att Heias höftbild var sne och ville egentligen ta en ny bild men veterinären övertalade mig att den var bra ändå. På den höft som var sne fick jag nämligen B och på den raka ett A. Så hade vi tagit en ny bild som var rak är jag övertygad om att det skulle bli A på båda. Men A/B är helt okej ändå så det gör inte så mycket kanske.

 


Vår lydnadsträning har börjat på riktigt och vi har varit på Guldhunden Arena 2 dagar i rad nu. Guldhunden Arena ligger precis utanför Kalmar och är en inomhusarena bara för hundar! Det finns café, stor plan med konstgräs och en del med bord och stolar. Verkligen hur fint som helst. Det är inte supervarmt men man slipper drag och blås, ca 15 grader är det. Den hade invigning den 1 december så jag håller tummarna att många bokar upp arenan så att den kommer att fortsätta att finnas för oss hundgalna människor.

 


Träningen har gått sådär, hon är suuuuupertaggad och vill tok för mycket den bruden, det märks att vi inte tränat på länge nu. Allt ska gå hur fort som helst så att det lätt kan bli fel. Ibland gnyr hon för att hon inte förstår eftersom hon är för snabb med allt. Men hon tappar aldrig fokus och springer aldrig iväg till en annan hund. Jag ska träna lite varje dag nu och se om hon lugnar ned sig lite eftersom vi inte tränat på länge. Men roligt är det, för hon vill vara perfekt, hon vill göra rätt och hon vill lyckas och hon älskar det!

 



Av Carita Hansson - 7 december 2012 14:34

Är påväg hem från Israel nu, från 30 graders värme till snö, det ska bli spännande :)

Heias röntgenresultat har kommit, det blev HD B och armbågar UA, YES!!!! Nu är det bara att tuta och köra, så skönt!

Here we GOOO :)

Ovido - Quiz & Flashcards