Alla inlägg under maj 2013

Av Carita Hansson - 30 maj 2013 17:15

I tisdags var det tävlingtävling på klubben. Det var platsliggning + 3 valfria moment. Det var hela 22 anmälda vilket var otroligt roligt, det var även en riktig domare vilket gjorde det ännu bättre. Kvällen slutade sedan med snack och grillning! Platsliggningen gick inte bra, hon låg men åt gräs... Det är något som är fel med henne, tycker hon äter gräs i hästmängder :/ Sedan valde jag linförighet, hon var nog sämst av alla hundar tror jag, så dåligt gick det och jag känner verkligen att vi tappat vårt fina fritt följ, tråkigt! Jag vet inte om hon är inne i någon period men hon är inte alls sig själv. Vi valde sedan framförgående och hon gick bra men åt gräs på vägen där före mig... Sista momentet var budföring och den blev ju bra, så ett bra avslut på kvällen fick vi iaf till, något bra av det hela dåliga :)

 


Igår lämnade vi Kalmar och nu bor jag i Eskilstuna stora delar av sommaren, åker till Gotland 1 gång i månaden iaf. Känns som att denna sommar kommer bli tråkig, avskyr lägenheten, området och känner tomhet. Att bo med min sambo i drygt 4 år och så kommer vi nu bo hur långt ifrån varandra om helst, läskigt!


Idag åkte vi till Mälaren, jag & Heia, hon fick bada o simma, dagens aktivitet.


 


 


   

Av Carita Hansson - 26 maj 2013 10:16

Nu lämnar vi snart ön igen för denna gång och åker tillbaka till Kalmar en snabbis för att sedan bosätta mig i Eskilstuna i några veckor.


I fredags fick Heia leka av sig riktigt ordentligt med Sofies hundar

 


 


 


På lördagen åkte vi och spårade med Frida. Det blev ett spår på en åker på ca 700 meter, 4 apporter + slut med 3 vinklar. Denna gång testade vi även att köra ett högre klass-upptag på spåret. Heia gick förbi upptaget men letade mycket fint och när hon hittade spåret så blev det inget bakspår i alla fall, mycket bra. I spåret bjöd hon på fina liggmarkeringar och spårade verkligen med nosen i spårkärnan hela tiden förutom vid 2 av vinklarna då det blev litet miss.  Jag var supernöjd över henne, bästa bästa spårhund <3


 


Det blev även Bessen-träff såklart :)

 


Heia · Spår
Av Carita Hansson - 23 maj 2013 12:26

Nu är vi på väg att åka hem till Gotland igen, det får bli en liten minisemester innan sommaren allvar börjar. Hoppas på att få till lite bra hundträning på ön innan vi åker hem igen.


 

Jag åker iväg många på äventyr, Heia får åka buss, tåg, bil och båt mycket. Det är trånga utrymmen, olika underlag, mycket människor, olika och konstiga ljud och så vidare... Satt och funderade på hur lycklig lottad jag är som har en hund som klarar alla dessa situationer, som inte blir rädd, som slappnar av och tycker att det är spännande att åka på äventyr, bästa Heia!!!

   


Igår fick Heia bada och simma, hon hittade ankor i vattnet som hon skulle simma efter. Först tänkte jag att det var bra att hon fick simma av sig lite och att det skulle bli dagens träning. Men när ankorna flyttade sig längre och längre ut i havet och Heia simmandes efter så började jag bli orolig. När hennes huvud inte längre syndes med havet så var jag nära på att hoppa i själv och simma efter henne, hon kunde ju ha drunknat! Men, på väg ut i havet så lyckades jag se henne vända tillbaka igen till land, skönt! Jösses va trött hon var, hon måste ha simmat hur långt som helst, kändes som en evighet innan hon kom tillbaka. Efter denna händelse vände vi hemåt igen, kan säga att jag hade en trött hund i kopplet på vägen hem :)


Senare på kvällen fick jag mess av Celie och vi åkte iväg för att spåra. Vi la 500 meter spår med 2 vinklar och 4 apporter för varandra. Tureson spårade mycket bra denna gång och tog in alla apporter, Heia och jag var efter och jag var supernöjd med henne, spårade klockrent, kanske en snurr vid en vinkel dock men övrigt bra. Har alltid tyckt att Heia har spårat som en gud och ja, nu tycker jag att hon har utvecklas till en mycket bra spårhund som har en lovande framtid för sig. Nu kanske det är dags att utmana henne mer i spåret på något vis ;)


Av Carita Hansson - 22 maj 2013 14:59

För drygt en vecka sedan hade jag beställt en tid för lite fototagning på Heia, nu har jag fått dem och en av bilderna sitter nu förstorad på väggen. Fotograf är Malin Wengdahl, mycket duktig!



 


 


 


 


 


 


 


 


 


   


Heias sida är nu uppdaterad med nya bilder och hennes MH-tets har kommit upp :)

Av Carita Hansson - 21 maj 2013 17:01

Förra veckan beställde jag lite saker, en tungapport på 4 kg, ett uppletar-täcke rosa, belöningstub och en ny hundbok.

Dessa har nu kommit o jag är så nöjd :)

 

Tungapport 4 kg

 

Belöningstub påfyllningsbar rosa

 

Bara att trycka ut

 

Går att plocka isär alla delar och ställa in dem i diskmaskinen :)

 

Heias nya tävlingsbok :)

 

Och hennes nya SBK-täcke :)

 

Självklart i rosa, mycket snyggt!


Vi var och tävlade i söndags, dubbel rally. Första starten gick inte alls bra, hon ville inte backa 3 steg och därmed 10 minus, momentet efter var helt om ifrån varandra och jag trampar Heia på tassen vilket gjorde att vi fick göra om 2 ggr och därmed 10 minus till, sedan var backa på höger sida och det där med att backa fungerade verkligen inte denna gång vilket brukar sitta, så där fick vi 10 minus till. Och i slutet var det snurr unde gång, åter igen hennes favoritmoment men nej, då backade hon ifån mig istället, haha och vi drog på oss 10 minus till, alltså redan 40 minus. På det fick vi lite minus för samarbete och helhet, poängen slutade med något på 50 poäng har jag för mig. Papprerna kom tyvärr inte med mig hem. Men vi kom inte sist och det var inte många som klarade över 70 poäng och jag tyckte att det var en svår bana, vinnaren fick 84 poäng.

Nästa start var en enklare bana men frestelsen förekom 2 ggr, jag hatar frestelsen, denna gång en tennisboll o kattmat. Heia tog bollen första gången men släppte den på kommando och vi klarade momentet men något minus. Sen när vi skulle tillbaka till frestelsen igen på höger sida så valde hon att käka kattmat istället och jag fick verkligen inte tillbaka henne, man får inte ta i hunden så det var bara att kämpa och fy satan va lång tid det tog innan hon släppte kattmaten, men när jag väl fick tillbaka henne så glömde jag totalt bort att jag skulle runda frestelsen en sista gång och därmed åkte vi på en disk... Vilket var surt då hon gjorde allt rätt och jag var såååå nöjd med henne förutom frestelsen. Hunden som låg i honnören gjorde utfall mot Heia och hon brydde sig inte ett dugg, åå jag var så lycklig, vilket lopp vi fick till (bortser frestelsen). Jag stannade inte på prisutdelningen men kollade snabbt på mitt papper och det enda som var minus var frestelsen så hade jag gjort sista rundan på frestelsen hade vi fått godkänt resultat. Jag åkte hem o var lite sur men ändå glad över att jag fick till 2 ganska så bra lopp. Att jag fick en dum disk, precis som förra helgen är surt men huvudsaken är att vi har roligt ihop.

Honnören var sitt på höger sida och den andra gången ligg framför, hon satt och låg blixtstilla vilket kändes mycket bra.


Bilderna är nu klara som vi tog förra helgen, får dem imorgon, spännande!!!!

Av Carita Hansson - 18 maj 2013 12:43

Igår förmiddag  körde vi igenom lydnadsklass 2 igen men fokus på rutan, tillslut satt den som den ska. Det blev 45 minuters lydnadsträning som avslutades med en längre promenad. Senare på kvällen åkte vi till Eskilstuna brukshundsklubb, första gången jag är där. De hade en gullig stor klubbstuga med bra appellplan. Det blev 30 minuters lydnadsträning med fokus på apportering, slät apportering, apportering över hinder samt metallapportering. Heia har aldrig haft svårt att gripa föremål elle att apportera, däremot så leker hon gärna med apporten ibland som vi håller på att träna bort. Efter lydnaden blev det lite agilityträning med fokus på slalom som avslutades med en kort bana. Vi blev totalt ovänner i agilityn denna gång och jag ångrar att jag huvudtaget tränade agility. Jag ska inte träna när jag inte har den kunskap som krävs, det blir lätt fel annars som det blev igår. Ikväll lämnar vi Eskilstuna och åker till Örebro till min syster för att sedan tävla rally imorgon.


Nöjd hund efter första passet


   

Får ursäkta den dåliga bildkvalitén på bilderna, min mobil tar inte världens bästa bilder tyvärr

Av Carita Hansson - 16 maj 2013 15:47

Vi befinner oss i Eskilstuna ett par dagar, vi ska ju bo här denna sommar. Känns både roligt, tråkigt, spännande och läskigt. Vi har checkat in i vår "nya" lägenhet som är min till och med sepetember. Glad att jag har en hund om tar det mesta med en nypa salt och anpassar sig mycket fint!

 Idag åkte vi till Mälaren i Sundbyholm, hittade ett ställe där Heia kunde bada och simma i den heta värmen. Det var verkligen fint, vattnet var dock inte alls som havet hemma på Gotland utan här var det brunt och fult men det luktade iaf ingenting. Heia älskar vatten och älskar att simma och hämta leksaker och pinnar. Jag passade på att simma med henne, eller inte jag utan hon fick simma. Det fick bli dagens konditionsträning. Nu är hon riktigt riktigt trött, att simma är nog jobbigare än vad man tror. Kanske var jag lite elak och kastade leksakerna för långt med :P

           

Av Carita Hansson - 14 maj 2013 22:12

Idag blev det lydnadsträning på klubben med Hejsan, lite slö men ändå nöjd, vi körde igenom lydnadstvåan och allt satt bra förutom rutan... Men har man inte tränat så får man skylla sig själv, den får jag ta tag i igen någon gång när jag har tid.

I söndags blev det agility träning med Frida & Bruno. Jag tycker verkligen att agility är roligt, så synd att jag inte kan så mycket. Kan inte bygga banor och vet inte riktigt hur man ska visa hunden på bästa sätt, vilken sida om hindret man står exempelvis. Det var första agilityträningen för iår om jag inte minns fel, men jag har en hund som tar agility otroligt naturligt om man får uttrycka sig så. Jag har inte tränat in någonting, men ändå så blir det helt okej tycker jag. Det som jag tycker är roligt men samtidigt mycket svårt är hennes snabbhet, hon är så grymt snabb o jag hinner inte med. Det är också någonting som jag behöver lära mig. Det som jag var riktigt nöjd över är att hon INTE skäller när hon kör agility vilket jag trodde att hon skulle göra. När Bruno körde så skällde hon inte heller när hon vilade och såg på, visst det var något skall men inte alls farligt. Skönt!

Efter många lopp så filmar vi de två sista loppen, här är hon trött och river därmed första hindret då hon inte orkar hoppa klokt.


 

Och på nästkommande lopp så är hon riktigt riktigt trött, detta var det sista loppet vi körde efter en hel timmes agilityträning. Men trots att hon är trött så ger hon aldrig trött utan ger gärnet och tycker att det är roligt!


Och sedan en film på Bruno, tycker det är häftigt att en boxer kör agility, tycker att de var grymt duktiga! Här är hans sista lopp så han är också trött, men jobbar på så gott ändå!


 
  

Ovido - Quiz & Flashcards