Alla inlägg under februari 2013

Av Carita Hansson - 27 februari 2013 13:49

Har läst så himla många bra blogginlägg om lydnaden, känns så inspirerande!! För i dagsläget handlar det om min attityd till lydnaden, den måste bli bättre.

Idag for vi till klubben och tränade 3 saker:

*Fritt följ

*Framföregående

* Platsliggning med skott

Jag köpte Lick treat för att få ut utdragna lugna belöningar, efter ha läst olika blogginlägg så lät det omvända lockande med lugna utdragna belöningar som en bra idé på Heia. Det tog en stund innan hon vande sig vid Lick treaten men efter en stund fungerade det bra. Jag valde att testa med Lick treat eftersom slickande lugnar ner hunden rätt så mycket och det ger henne en chans att faktiskt njuta av belöningen. Vid godis så tuggar hon aldrig utan sväljer fort som satan och sedan vill hon bara ha mer. Ibland glömmer hon bort att hon faktiskt har fått en godis eftersom det går fruktansvärt fort att få ner det i magen. Med lick treat blir det annorlunda, nu kan vi pausa och jag kan belöna samtidigt. Jag tror dock inte att man ska använda Lick treat i alla moment, men tycker att det fungerade bra i just fria följet.

   

Har sagt till mig själv länge nu att det är dags att ta tag i framförgåendet till brukslydnaden i appell o lägre klass. Idag blev det start iaf, det känns som ett moment som jag inte riktigt har koll på. Tror det även tar sin tid att få det bra. Nu kör vi med belöning när hon kommer fram till målet, jag fokuserar på att hon lyssnar på kommandot före och får inte tjuvstarta. Det svåra blir att ta bort belöningshjälpmedlet som hon dras till, alla tips är mer än välkommande!!


    

Platsliggning med skott gick hur bra som helst, Heia reagerar inte och ligger kvar på sin plats. Hon har aldrig visat tecken på skotträdlsa eller någon rädsla huvudtaget vilket är så skönt. Men det är aldrig fel att träna platsliggning med skott inför brukset.

Av Carita Hansson - 24 februari 2013 20:03


I onsdags åkte jag till Eskilstuna, Heia fick följa med. Fanns inte så många boende som tillåter hund där så vi fick bo lite utanför, men passade bra eftersom det fanns massor av skog att vandra i. Däremot så var rummen inte de bästa, det var fruktansvärt lyhört och väldigt livat utanför. Heia tyckte det var jobbigt, hon skällde en hel del de första 2 dagarna innan hon vande sig, jag blev arg på henne så vår relation har väl inte varit på topp trots att vi skulle mysa för oss själva i 5 dagar. Jag tränade ingen lydnad alls eftersom Heia var så trött då hon inte kunde slappna av ordentligt på rummet. Idag så var det lydnadstävling i Eskilstuna och jag funderar på om Joel ska börja tävla med henne i lydnad istället tills jag hittar tillbaka min motivation. Jag har kört fast, tappat pinnen, kört i diket, kommer inte loss, drunknar, tappat ena skon, hittar inte lysknappen... kan associera hur länge som helst hur min relation till lydnaden är just nu.

Heia är inte dum, hon märker att jag inte vill. Men samtidigt vill jag, men ändå inte!?

Det är något som är fel i alla fall och när man inte har den rätta inställningen till att lyckas på tävling så kan jag inte bara lägga korten hos Heia, om hon är på topp så måste även jag vara på topp om vi ska lyckas. Men är långt ifrån topp just nu. Har tävlat lydnad för mycket, för intensivt, fokuserat på fel saker på träning och så vidare. När jag bröt idag på tävlingen så var jag varken ledsen eller glad. Inte ens något emellan dessa begrepp. Jag var bara död...

VAKNA!!!??

Detta hände,

*Platsliggning- Bra!

*Fritt följ- Bra hälften, andra hälften mindre bra

*Läggande- lägger sig ej (jag tappar motivation)

*Inkallning - bra (tappar mer motivation trots att det var en bra inkallning, hon knuffade inte ens till mig i slutet!!)

*Rutan -hon var i rutan, men nosar, alltså dåligt (nu är motivationen borta, föreställer mig att jag ligger o solar i ett varmt land)

*Apportering- Heia märker att jag är off, hon springer iväg med apporten. Jag går med bestämda steg och tar apporten av henne utan att säga ett ord, what??

*Hopp över hinder- Precis vänster om hindret hade de ställt lådan med apporter och annat roligt. Heia hoppar och springer dit. Jag säger att jag bryter och går iväg till bilen. Heia följer med fast bakom mig och ledsen, jag säger inte ett ljud, inte hon heller...


Efter lydnaden åker jag till Katrineholm, då är det dags för rallylydnad i fortsättningsklassen och träffa Amanda med sina aussie som också skule tävla. Jag är glad och tycker att det ska bli roligt att tävla, Heia med. Tävlingen gick bra, men hade en helt annan inställning när vi var inne på plan och fy va roligt vi hade, fick den där känslan att det var jag o hon, det bästa teamet någonsin, oslagbara <3

Vi fick hela 99 poäng av 100 och kom på en förstaplacering tillsammans med Amanda, tävlingen kunde inte ha blivit bättre!




Ef
  ter tävlingen fick Heia busa med Amandas aussie, roligt hade de och sedan åkte jag den långa vägen hem igen.

Här har vi ett kort på dagens vinnare

 

Av Carita Hansson - 21 februari 2013 21:11

Jag och en vän diskuterade varför rallyn skulle förstöra lydnaden, det är nämligen så att jag har hört många som har sagt att rallyn förstör för lydnaden och därför kan man inte hålla på med det. Har även läst bloggar där det står att just rally förstör för lydnaden. Nu vill jag veta varför :)

Jag & Heia tävlar i rallylydnad precis som i lydnad, bruks, freestyle, utställning och Htm, vi gör det för att det är roligt. Men varför är en del så negativa inställda på rallyn? Jag anser att rallyn är lydnad och liknar lite som agility på tävling. Man vet inte hur banan kommer att vara och man går en banvandring innan start precis som i agility. Själva momenten liknar som i lydnad, det är fotgående, vänstersvängar, högersvängar, läggande, ställande m.m Skillnaden är väl att man inte blir kommenderad och får inte poäng på varje skylt (moment) som i lydnad. Att tillägga är att det finns mer moment i rallyn än i lydnad. I Lydnaden kan man även nöta in momenten så att hunden vet vad som kommer hända eftersom det alltid är samma moment i varje klass. En annnan stor skillnad är att man får belöna med rösten i rallyn vilket man endast får mellan momenten i lydnad. Och de ger inte betyg på hur fint forgåendet måste vara i rally som i lydnad utan mer att de gör alla moment på första försöket.

Det var lite skillnader och likheter, MEN om man tränar lydnad och är noga med fotgåendet så betyder det inte att man behöver slarva med det i rallyn, man kan vara lika noga där. Och, bara för att man FÅR använda rösten o belöna så betyder det inte att man måste, tycker man att rösten förstör fotgåendet och att hunden blir van med att den måste bli belönad för att kunna gå fint så behöver man inte använda rösten, det är inget tvång. Sen, tycker man att det går för fort att det är just det som förstör lydnaden så kan man gå saktare o stanna upp efter en skylt, det ger heller inget minus, man går i sin egen takt. Vad är det annars som förstör för lydnaden? Egentligen är rally svårare än lydnad eftersom det inte går att nöta o nöta in momenten som i lydnad så att hunden vet i förväg vad som kommer ske, det är väl bra?

Sen har jag en annan aspekt, om rallyn förstör för lydnaden, borde inte agility eller någon annan sport oxå förstöra för lydnaden då? Exempelvis när hunden ska sitta och ägaren går iväg innan den säger varsågod för start i agility, många hundar sitter då och smålyfter rumpan och trampar med fötterna. Egentligen borde det då förstöra för sittande och ägaren går iväg för inkallning i lydnad? Det jag är ute efter är att jag tror att hundarna VET vad det är för sport/aktivitet som är på gång. Är det lydnad, ja då vet dem det, är det agility, ja då vet dem de eller är det freestyle, ja då vet dem de och för mig så förstör inte de någon annan sport. Om hunden har svårt att skilja på rally och lydnad eller lydnad o agility så kanske hunden saknar den förmågan. Då är vi inne på något annat spår och handlar egentligen inte om att rallyn förstör för lydnaden utan mer att just den individen saknar förmågan som jag tidigare nämnt.

Jag är varken för eller emot någon hundsport, jag gillar det mesta. Och genom detta inlägg så vill jag inte kränka någon och hoppas att inlägget inte missuppfattas, jag har inte noggrant beskrivit varje detalj utan mer övergripande :) Jag har full förståelse om man tycker att rallyn inte är något att satsa på eller om man inte är så förtjust i de.

Av Carita Hansson - 19 februari 2013 13:50

Jag har börjat träna in KRYP på Heia, fy satan va grym hon är på att lära sig saker, helt sjukt! Så här ser det ut efter 2 träningar, kan nog bli riktigt fint när det blir klart :)


Imorgon åker jag till Eskilstuna, blir mycket fram o tillbaka under våren. Heia följer med o gör mig sällskap, jag passar på att tävla med henne i rally och lydnad på söndag när det ändå var tävling i Eskilstuna o Katrineholm. Jag hoppas att vi får vårat förstapris då, har funderat mycket på varför det inte blev ett i helgen. Har kommit in på tankar på att hon har löpt i januari och hon kanske är trött och därför kan hon inte koncentrera sig fullt ut trots att hon vill? hmm...  Tankarna flyger runt o runt huvudet.
  

Av Carita Hansson - 17 februari 2013 20:46

I helgen åkte jag till Örebro, Heia fick följa med denna gång. Jag passade på att tävla med henne i lydnadsklass 2 på Surahammars BK idag. Träningen har gått upp o ned, men över lag mycket mycket nöjd. Så ett förstapris var solklart idag, men riktigt så blev de inte. Här kommer vår tävling:


1. Platsliggning 10 Mycket nöjd! Hunden till vänster satte sig upp, hunden till höger ylade i stort sett hela 3 minuter, Heia låg fint med nosen i backen o brydde sig inte.


2. Fritt följ 7 DK tappar pos. Här hade jag velat haft lite bättre koncentration från Heias sida, fick ha dk för att hon skulle sätta sig 2 ggr vid halt, what?? Sedan tappade hon pos en gång, grrr!!!


3. Läggande 0 Jag sa ligg o gick vidare, vänder mig om o ser att hunden STÅR UPP, vad gick snett där?? Läggande!! Det har aldrig någonsin varit ett problem och ställande under gång har vi inte tränat på... När jag gick tillbaka tog hon några steg fram med lite sjunkande huvud, hon visste att hon gjorde fel. Jag tror att hon inte riktigt koncentrerade sig på vad jag egentligen sa, som om hon gick i sina egna tankar...


4. Inkallande 0 Inkallande, ett moment som är sjukt lätt i klass 1 o 2. Heia brukar alltid få en 10:a, kanske 9:a om hon inte hinner sakta in ordentligt innan. Idag TJUVSTARTAR hunden o springer på tävlingsledarens kommando!! åå, så arg jag blir, första gången någonsin!!


5. Rutan 9,5 Jättenöjd med rutan, hon nosade en snabbis och därmed orsaken varför vi inte fick en 10:a


6. Apportering 5 Vi har nötat apportering sedan förra tävlingen då hon mot förväntan springer iväg med den. Det har aldrig hänt på träning och jag tycker att apporteringen gått bra! Idag, fick jag ha många dk, hon tänkte springa iväg med den, IGEN!!! Det gjorde hon inte, men var på väg. Sedan var det mycket tugg med, fy skäms...


7. Hopp över hinder 10 Mycket nöjd, kunde inte bli bättre.


8. Fjärrdirigering 0 Vad hände där då? Hundjäveln vill varken lägga sig eller sätta sig, fick ha dk på varje sittande eller läggande och på sista läggande så ger hon upp o lägger sig inte, därmed nollan.


9. Helhet 7,5


Det blev egtt tredjepris med 127 poäng trots hela 3 nollade moment! Hade hon inte slarvat så hade förstapriset varit där!! Tävlingen var annars mycket trevlig och jag gillade tävlingsledaren och domaren, mycket rättvisare poäng och trevligt bemött än de domare som finns runt om i Kalmar län. Så synd att vi nollade så simpla moment, kommer jag någonsin släppa de? Har bara lust att skita i att tävla. Men det går över om några dagar o sedan anmäler jag mig till en ny tävling, som vanligt.

Jag är både nöjd o inte nöjd. På tävlingarenan så var hon med mig hela tiden, hon sprang inte till domaren när apporten skulle fram o tävlingen måste ha sett trevlig ut, tror jag :)




Av Carita Hansson - 14 februari 2013 22:57

På lördag den 16/2 fyller Bessen hela 3 år, jösses va tiden går fort! Det är mer än ett halvår sedan han fick stanna kvar på Gotland o bo hos mina svärföräldrar. Och är tacksam över detta! Idag kom de hit, till Kalmar & Bessen fick följa med. Så glad över att se honom igen trots att det svider riktigt ordentligt att han inte bor hos mig längre. Vår fina gosse, grattis på din födelsedag <3

                 

Några fina bilder på honom!

Av Carita Hansson - 11 februari 2013 13:32

I helgen åkte jag hem till Gotland. Heia hade nämligen kvalat in till utställningen Gotlands vackraste hund 2012.

Man lottades mot sina motståndare som man därefter mötte i dueller, vann man sin duell gick man vidare, förlorade man så var utställningen över. Det var 2 stycken aussie med, den första åkte tyvärr ur efter sin första duell. Jag var nervös inför den första duellen. Utställningen var mer som en gala och jag tyckte att det var en fin utställning som ägde rum på Wisby Hotell. Heia vann sin första duell och sedan fortsatte vi in på mattan och mötte olika raser, till slut hade Heia vunnit alla sina dueller och vi var i FINAL! Jag trodde aldrig att vi skulle vara i närheten av finalen ens, så jag blev överlycklig! I finalen mötte vi en Amstaff som var mycket fin. Domaren valde amstaffen som vinnare men jag var ändå överlyclig över att Heia kom på en andra-plats! Alltså Gotlands nästa vackraste valp för året 2012, yippi :)

Tyvärr hände det en olycka så amstaffen kom lös när hon ägaren skulle skaka hand med domaren, den sprang rakt emot Heia och bet henne och min hand. Den såg så trevlig ut men när den kom lös så var det direkt anfall mot Heia, inte ens nosa innan skulle den göra. Så tråkigt att det hände, jag försökte direkt avleda Heia o köra lite lydnad så att hon skulle släppa det direkt, vilket hon också gjorde. Hon var lika glad efteråt och ägaren bad om ursäkt.

                

Jag är så nöjd med min lilla Heia, hon var duktig! Det bästa med henne är att hon är så miljöstark, kan åka buss, båt och ta in henne på nya ställen och hon är precis sig lik, bryr sig inte ett dugg och slappnar av som om alla ställen vore som hemma. På utställningen var hon också grym, det är folk, applåder, hundar som skäller men det är helt normalt för henne, duktiga Heia!

Här kommer en liten film på när vi sprang in några gånger, tack Siri för att du filmade!

http://www.youtube.com/watch?v=ZlPz7ob570k&feature=youtu.be



                   

En del bilder är tagna av Maria, tack så hemskt mycket för dem!!

Av Carita Hansson - 5 februari 2013 16:04

Igår fick vi hem lite godis med posten från BestFriend då vi skickade in en trickfilm. Heia bara älskade godiset!

   


Vi använde upp godiset idag för att lära in ett nytt trick. Tricket var att städa och det är Freestylehundars dagens trick som ordnar detta. Kul tycker jag! Så här blev det efter en förmiddag träning:


 

Vi har börjat cykla lite nu för att bygga kondition. Det blir cykling i gång i veckan ungefär, ca 7 km. Igår var jag o köpte en mätare till min cykel, den mäter hastigheten, hur lång tid som gått och lite sånt där roligt och bra att veta. Ska bli spännande och se hur fort hon travar, sedan kan jag lägga upp lite intervallträning med hjälp av den där saken. Så här ser den ut:

 


I Helgen som kommer åker vi till Gotland, det är dags för utställningen "Gotlands vackraste hund" och Heia tävlar i klassen gotlands vackraste valp. Vet inte hur många hundar i den klassen som är anmälda, men tydligen var det 2 stycken aussie, ingen aning vem den andra kan vara, ska bli spännande!

Ovido - Quiz & Flashcards