Direktlänk till inlägg 24 februari 2013

99 poäng och en förstaplacering

Av Carita Hansson - 24 februari 2013 20:03


I onsdags åkte jag till Eskilstuna, Heia fick följa med. Fanns inte så många boende som tillåter hund där så vi fick bo lite utanför, men passade bra eftersom det fanns massor av skog att vandra i. Däremot så var rummen inte de bästa, det var fruktansvärt lyhört och väldigt livat utanför. Heia tyckte det var jobbigt, hon skällde en hel del de första 2 dagarna innan hon vande sig, jag blev arg på henne så vår relation har väl inte varit på topp trots att vi skulle mysa för oss själva i 5 dagar. Jag tränade ingen lydnad alls eftersom Heia var så trött då hon inte kunde slappna av ordentligt på rummet. Idag så var det lydnadstävling i Eskilstuna och jag funderar på om Joel ska börja tävla med henne i lydnad istället tills jag hittar tillbaka min motivation. Jag har kört fast, tappat pinnen, kört i diket, kommer inte loss, drunknar, tappat ena skon, hittar inte lysknappen... kan associera hur länge som helst hur min relation till lydnaden är just nu.

Heia är inte dum, hon märker att jag inte vill. Men samtidigt vill jag, men ändå inte!?

Det är något som är fel i alla fall och när man inte har den rätta inställningen till att lyckas på tävling så kan jag inte bara lägga korten hos Heia, om hon är på topp så måste även jag vara på topp om vi ska lyckas. Men är långt ifrån topp just nu. Har tävlat lydnad för mycket, för intensivt, fokuserat på fel saker på träning och så vidare. När jag bröt idag på tävlingen så var jag varken ledsen eller glad. Inte ens något emellan dessa begrepp. Jag var bara död...

VAKNA!!!??

Detta hände,

*Platsliggning- Bra!

*Fritt följ- Bra hälften, andra hälften mindre bra

*Läggande- lägger sig ej (jag tappar motivation)

*Inkallning - bra (tappar mer motivation trots att det var en bra inkallning, hon knuffade inte ens till mig i slutet!!)

*Rutan -hon var i rutan, men nosar, alltså dåligt (nu är motivationen borta, föreställer mig att jag ligger o solar i ett varmt land)

*Apportering- Heia märker att jag är off, hon springer iväg med apporten. Jag går med bestämda steg och tar apporten av henne utan att säga ett ord, what??

*Hopp över hinder- Precis vänster om hindret hade de ställt lådan med apporter och annat roligt. Heia hoppar och springer dit. Jag säger att jag bryter och går iväg till bilen. Heia följer med fast bakom mig och ledsen, jag säger inte ett ljud, inte hon heller...


Efter lydnaden åker jag till Katrineholm, då är det dags för rallylydnad i fortsättningsklassen och träffa Amanda med sina aussie som också skule tävla. Jag är glad och tycker att det ska bli roligt att tävla, Heia med. Tävlingen gick bra, men hade en helt annan inställning när vi var inne på plan och fy va roligt vi hade, fick den där känslan att det var jag o hon, det bästa teamet någonsin, oslagbara <3

Vi fick hela 99 poäng av 100 och kom på en förstaplacering tillsammans med Amanda, tävlingen kunde inte ha blivit bättre!




Ef
  ter tävlingen fick Heia busa med Amandas aussie, roligt hade de och sedan åkte jag den långa vägen hem igen.

Här har vi ett kort på dagens vinnare

 

 
 
Jossan

Jossan

26 februari 2013 10:45

Stort Grattis va duktiga ni är, såg jättefint ut ;)

http://jossanochbyrackorna.wordpress.com

Carita Hansson

26 februari 2013 16:40

Tack Jossan!!

 
Malin

Malin

27 februari 2013 11:37

Grattis, så bra :)

Angående din kommentar. Det är ju mitt tycke och mina erfarenheter. Tyvärr dom aussies jag stött på innnan har inte alls varit trevliga: dom har varit reserverade, ljudkänsliga och väldigt höga i stress. Sen har dom saknat det där extra i träningen. Men sen när jag träffa Screams kennel så stötte jag på riktigt fina aussies men innan det så tilltalade tyvärr inte rasen mig. :) Men sen bor jag i Norr och det finns säkert bra aussies där ute som har det där extra men inte dom jag stött på tidigare.

http://liivat.wordpress.com

Carita Hansson

28 februari 2013 15:05

Okej,så tråkigt att du stött på mindre "bra" aussie, har nog aldrig träffat en aussie som varit ljudkänslig eller rädd, haha. bara positiva, träningsvilliga och energi-aussie :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carita Hansson - 5 januari 2014 22:20


Det blir paus här ett tag. Man är bara ung 1 gång i livet och tänker göra en storsatsning med min egen lyftarkarriär. Även om det innebär att det inte blir någon ny valp försen om några år så har jag iaf Heia! Hundlivet fortsätter men är inte prio ...

Av Carita Hansson - 4 december 2013 15:19

Ligger här i solen och myser! Är på Teneriffa och kommer vara hemifrån ett tag till, saknar självklart mina älsklingar men har det rätt så bra här borta! ...

Av Carita Hansson - 30 november 2013 14:59

Jag är nu påväg till Teneriffa. Jag lämnar praktiken och Kalmar för att förhoppningsvis bli lite röd om kinderna och att jag kommer hem med ny full energi. Det har varit tunga dagar på senaste tiden så det ska bli skönt att komma bort ett litet tag. ...

Av Carita Hansson - 29 november 2013 12:40

Tycker att appen fungerar utmärkt att skriva inlägg på. Igår tränade vi på läggande unde gång, sättande under gång och ställande under gång. Därefter treans fjärr. Jag filmade som jag tänkte lägga upp. Men jag lyckas inte få upp filmerna via mobilen ...

Av Carita Hansson - 23 november 2013 12:26

Det blev bad och fön idag för att bli av med massa päls då hon börjat fälla inför löpet. Nakenfis blev hon, men hon har riktig tjock päls så det syns inte så mycket att jag fick ihop en kasse med päls ? ...

Ovido - Quiz & Flashcards